ویروس رفتارهای اعتیادآور در بدن ۵ تا ۱۰ درصد جمعیت جهان وجود دارد

ویروس رفتارهای اعتیادآور در بدن ۵ تا ۱۰ درصد جمعیت جهان وجود دارد ثبت آسان: ایسنا نوشت: مطالعه یك تیم بین المللی از پژوهشگران ؛دانشگاه آكسفورد؛ نشان داده است كه یك ؛ویروس پسگر؛ یا ؛رتروویروس؛ قدیمی(retrovirus) كه در بدن ۵ تا ۱۰ درصد جمعیت جهان یافت می شود، به صورت قابل توجهی با رفتار اعتیاد آور مرتبط می باشد.

پژوهشگران طی این مطالعه ارتباط میان رتروویروس و یك ژن خاص كه می تواند افراد را به انجام انواع رفتارهای اعتیادآور سوق دهد، كشف كردند.
ویروس پسگرد یا رتروویروس یك ویروس آر.ان.ای است كه خویش را با استفاده از آنزیم وارونویس در سلول میزبان بازتولید می كند تا دی.ان.ای خویش را از روی ژنوم آر.ان.ای بسازد. دی.ان.ای تولید شده در ژنوم سلول میزبان یكپارچه می گردد و از آن پس ویروس به عنوان بخشی از دی. ان.ای میزبان نسخه برداری می گردد. از مهم ترین رتروویروس ها می توان به ویروس اچ. آی.وی اشاره نمود كه سبب ایدز می گردد. به رترو ویروس "لنتی ویروس" هم می گویند. لنتی در لاتین به مفهوم آرام و بطنی است كه اشاره به نحوه رشد و تكثیر ویروس دارد، یعنی از زمان مبتلا شدن به ویروس تا ظاهرشدن علایم، ماه ها و سالها طول می كشد. آنچه رترو ویروس ها را وحشتناك می كند، خصیصه ای است كه ویروس شناسان به آن "آنزیم وارونویس"(reverse transcription) می گویند. انتقال این خصیصه از ویروس به سلول های شخص مبتلا، وی را از پای درمی آورد. آنزیم وارونویس یا ترانس كرپیتاز معكوس آنزیم هایی هستند كه قادر به سنتز دی.ان.ای از روی آر.ان.ای می باشند. دی ان ای مكمل (cDNA) به رشته ای از مولكول DNA اطلاق می گردد كه تحت فعالیت كاتالیتیك آنزیم رونوشت بردار معكوس از روی رشتهٔ mRNAی بالغ ساخته می گردد.
ردپای عفونت های رتروویروس قدیمی در سراسر ژنوم انسان یافت می گردد. این تغییرات كوچك دی.ان.ای ما، تاثیر زیادی بر بدن ندارند، اما یك رتروویروس خاص كه " HK۲ " نامیده می شود، در این مطالعه توجه پژوهشگران را به خود جلب كرده است. HK۲ گاهی اوقات به ژن" RASGRF۲ "متصل شده است. این ژن خاص، نقش مهمی در فعالیت دوپامینرژیك مغز(ارتباط داشتن با انتقال دهنده های عصبی دوپامین) ایفا می كند.
پژوهشگران در بخش اول این مطالعه، دو گروه مختلف افراد را مورد بررسی قرار دادند، گروهی در انگلستان و گروهی دیگر در یونان.
افرادی كه پژوهشگران كه در یونان مورد بررسی قرار دادند، مجموعه ای از افراد مبتلا به اچ آی وی مثبت بودند كه نیمی از آنها با استفاده از تزریق مواد مخدر و نیمی دیگر توسط روش های انتقال دیگر به این بیماری آلوده شده بودند. گروه دوم افراد انگلیسی مبتلا به "هپاتیت سی" بودند كه آنها هم همانند گروه نخست یا با استفاده از تزریق مواد مخدر یا روش های دیگر به این بیماری آلوده شده بودند.
با مطالعه بر روی گروه مذكور، پژوهشگران دریافتند كسانی كه سابقه تزریق مواد مخدر داشته اند، احتمال بروز HK۲ در ژن RASGRF۲ آنها دو تا سه برابر بیشتر است. آنها همینطور دریافتند كه HK۲ می تواند بیان یك ژن خاص را تغییر دهد تا افراد را به انجام رفتار اعتیادآور سوق دهد.
پژوهشگران فاز دوم این مطالعه را به درك اینكه آیا HK۲ به صورت خاص بیان ژن RASGRF۲ را مورد تغییر قرار می دهد یا خیر اختصاص دادند. برای پاسخ به این سوال، پژوهشگران از فناوری "كریسپر"(CRISPR) برای قرار دادن HK۲ در محل دقیق آن در دی.ان.ای انسان درون ژن RASGRF۲ استفاده كردند. به قول پژوهشگران، نتایج تایید كرده است كه قرار دادن HK۲ درون ژن، در واقع باعث تغییرات "رونویسی ژنتیك"(transcriptional) و "فنوتیپ"(phenotype) می گردد.
این مطالعه همینطور نشان داد كه HK۲ فعالیت دوپامینرژیك را با استفاده از ژن RASGRF۲ بالا می برد. فرضیه بعدی این است كه این افزایش، پتانسیل رو آوردن به اعتیاد را در افرادی كه این رد منحصر به فرد ژنتیكی را حمل می كنند هم بالا می برد.
"تیموكراتیس كاتزوراكیس"(Timokratis Katzourakis) یكی از پژوهشگران این مطالعه اظهار داشت: ما از نقش های بیولوژیكی برای تعداد كمی از رتروویروس های انقباضی انسان آگاهی داشتیم اما با این وجود، هیچگاه شواهد قوی برای پشتیبانی از این فرضیه كه رتروویروس ها سبب سوق افراد به رفتارهای اعتیاد آور می شوند را در دسترس نداشتیم اما اكنون مطالعه ما برای نخستین بار نشان داده است كه انواع نادر HK۲ می تواند یك خصوصیت پیچیده انسان را تحت تاثیر قرار دهد.
تحقیقات نهایی این مطالعه نشان داد كه رتروویروس نه تنها به اعتیاد افراد مرتبط می باشد بلكه می تواند به صورت بالقوه سبب روی آوردن افراد به رفتارهای اعتیادآورانه تر هم شود. البته پژوهشگران همچنان معتقدند برای درك بهتر این مكانیزم، انجام آزمایشات بیشتری نیاز است.
این مطالعه در مجله "Proceedings of the National Academy of Sciences" منتشر گردید.

5656