زخم عمیق تایرسازان از بازی شركای خارجی تا سوء استفاده داخلی

زخم عمیق تایرسازان از بازی شركای خارجی تا سوء استفاده داخلی ثبت آسان: تهران- ثبات قیمت تایر، افزایش چند برابری نرخ مواد اولیه، تحریم خارجی، قطع همكاری مالی و اعتباری خارجی ها و عمل خودسرانه برخی شركت های داخلی در تامین مواد اولیه، عمده مشكلات این روزهای صنعت تایرسازی را تشكیل می دهد؛ مشكلاتی كه ورود تایرسازان به «حاشیه زیان» را اخطار می دهد.


به گزارش روز شنبه ایرنا، این روزها صنعت تایرسازی با مشكلات عدیده ای دست و پنجه نرم می كند. در حالیكه قیمت تایر مطابق آخرین اعلام سازمان پشتیبانی از حقوق مصرف كنندگان و تولیدكننده به نرخ های سال گذشته عرضه می شود، اما افزایش سه تا چهار برابری قیمت مواد اولیه، سوء استفاده برخی شركت های تامین كننده داخلی و مشكلات تحریم ها كه در آخرین مورد شاهد قطع همكاری بانكی چینی ها بعنوان مهمترین تامین كننده مواد اولیه مورد نیاز این صنعت بودیم، شرایط دشواری را برای تولیدكنندگان به وجود آورده، به صورتی كه تایرسازان از وارد شدن به «حاشیه زیان» خبر می دهند و تداوم این روند را خطرناك توصیف می كنند.
در این پیوند، سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران به ایرنا اظهار داشت: معاملات خارجی تایرسازان در شرایط فعلی با محدودیت های عدیده ای مواجه می باشد و از هفته گذشته بانك «كونلون» (kunlun) چین كه تنها تامین كننده مالی تولیدكنندگان تایر بود، خدمات خویش را قطع كرد.
«مصطفی تنها» اضافه كرد: البته چینی ها از مدت ها پیش تحت تاثیر تحریم های آمریكایی به جوسازی پرداخته بودند و مدام دم از قطع همكاری می زدند. هفته گذشته هم اعلام نمودند تا اول نوامبر (پنجشنبه 10 آبان ماه) اگر تولید یا سفارشی در بنادر چین وجود داشته باشد را برگشت می دهند.
وی تصریح كرد: اكنون هیچ بانك چینی خطوط اعتباری به تایرسازان ایرانی نمی دهد و همین مساله تامین مواد اولیه از این كشور را كه بعد از تحریم ها به تامین كننده ما تبدیل گشته بود، با مشكل مواجه كرده است و به ناچار باید از كانال های غیر رسمی اقدام نماییم كه این هم هزینه زا و زمانبر است.
به گفته این مقام صنفی، یافتن شریك دیگر چینی كه با شرایط كنونی بتواند به تایرسازان ایرانی خدمات بدهد، طول می كشد و این مساله در نهایت كاهش حجم نقدینگی و سودآوری شركت های ما را به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: باید ببینیم كه آیا می توان منابعی را در هند، چین و دیگر كشورها جایگزین چینی ها كرد یا خیر؟ این مساله به سادگی امكانپذیر نیست و همه مشكلات در نهایت به كاهش تولید خواهد انجامید.
وی افزود: به طور نمونه «اسید استئاریك» تابحال از مالزی تهیه می شد، اما این كشور اعلام نموده سفارش گیری فقط به دلار و یورو امكانپذیر است، در حالیكه تایرسازان ما تخصیصی با این ارزها ندارند. «مسائل اجرایی از این دست زیاد است.»
«تنها» بیان داشت: چنین مشكلاتی سبب شده تا تولیدكنندگان داخلی هم فشارهای عجیب به تایرسازان وارد كنند و در حقیقت از آب گل آلود ماهی می گیرند.
وی به طور نمونه به یك شركت پتروشیمی اشاره نمود كه تنها تولیدكننده كائوچوی مصنوعی مورد نیاز تایرسازان است؛ این شركت از قیمت اعلامی سازمان حمایت (11 هزار و 800 تومان در كیلو) سرباز زده و اعلام نموده كائوچو را با قیمت 14 هزار تومان در هر كیلو و دستكم خرید پنج تن عرضه می كند.
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران اظهار داشت: «اكنون تغییر قیمت مواد اولیه شكل لحظه ای به خود گرفته، به صورتی كه وقتی اسناد و مدارك را برای افزایش مثلا 10 درصدی تایر به سازمان حمایت عرضه می نماییم، از در درنیامده، قیمت مواد اولیه افزایش یافته است.»
وی بعنوان مثال از یك شركت تولیدكننده روغن یاد كرد كه از 26 فروردین تا آخر هفته گذشته، محصول خویش را كیلویی2900 تومان به تایرسازان می فروخت اما اكنون نرخ جدید سه هزار و 850 تومانی در هر كیلو را اعلام نموده و حتی فرستادن سفارش های پیشین را به همین قیمت منوط كرده است.

** قطع همكاری مالی چینی ها با تایرسازان
در این زمینه، مدیرعامل یك گروه صنعتی تولیدكننده لاستیك هم به ایرنا اظهار داشت: حدود 45 درصد از 150 قلم مواد اولیه مورد نیاز تایرسازان از خارج تامین می گردد كه اكنون با مشكلات متعددی مواجه می باشد.
«پرویز اخوان» اضافه كرد: عمده مواد اولیه وارداتی از چین وارد می شود، اما از چهارشنبه هفته گذشته قطع همكاری پولی و مالی بانك كونلون چین كه همیشه با شركت های ایرانی كار می كرد، بر مشكلات تایرسازان افزوده است.
وی تصریح كرد: اكنون علاوه بر مشكل تامین مواد اولیه، با مشكلات فروش هم مواجه ایم، به صورتی كه ستاد تنظیم بازار، فروش تایرهای باری را از تولیدكنندگان داخلی گرفته و اعلام نموده كه به خودروسازان تایر ندهید و حتی نمایندگی های دریافت كننده لاستیك را هم خودش مشخص می كند.
اخوان افزود: علاوه بر مشكلات یاد شده، قطع صادرات تایر سبب شده تا جریان نقدینگی تایرسازان كاهش پیدا كند، همینطور كاهش نرخ تعرفه واردات تایر از 26 به پنج درصد، مشكلات تولیدكنندگان داخلی را دوچندان كرده است.
وی خاطرنشان كرد: مشكل آنجایی زیاد می گردد كه مواد اولیه داخلی مثل نخ، دوده و محصولات پتروشیمی را هم با ارز آزاد تهیه می نماییم، چونكه محصولات پتروشیمی در بورس عرضه می شوند و با افزایش نرخ ارز، قیمت این كالاها هم افزایش می یابد كه به ضرر تولیدكنندگان است.
مدیرعامل این گروه صنعتی افزود: با وجود افزایش سه تا چهار برابری قیمت مواد اولیه، اما سازمان حمیات از حقوق مصرف كنندگان و تولیدكنندگان قیمت فروش تایر را ثابت نگه داشته و الان محصولات به قیمت های سال گذشته عرضه می گردد.
وی خاطرنشان كرد: مشكلات یاد شده تایرسازان را به حاشیه زیان برده كه تداوم این روند می تواند مشكلات جدی در آینده برایشان به دنبال داشته باشد.
اخوان بیان داشت: ارز نیمایی برای تامین مواد اولیه به سختی یافت می گردد و برای موادی نظیر كائوچو كه اعلام شده بود ارز دولتی دریافت می كند، در عمل دلار و یورویی موجود نیست.
وی خاطرنشان كرد: در ایام پایانی حضور «محمد شریعتمداری» در وزارت صنعت، معدن و تجارت، قول افزایش 25 تا 26 درصدی قیمت تایر داده شد، اما حتی اگر این افزایش نرخ اجرایی شود تولید با زیان همراه خواهد بود.
مدیرعامل گروه صنعتی بارز تصریح كرد: حتی افزایش 40 درصدی تایرهای بایاس، 30 درصدی تایرهای رادیال و 35 درصدی تایرهای باری رادیال كه این شركت تنها تولیدكننده آن در كشور است، چاره ساز نخواهد بود و سربه سر شدن درآمدها و هزینه ها را به دنبال خواهد داشت.

** تولید به كام دلالان
وی اظهار داشت: مظلومیت صنعت تایر تا حدی است كه تولیدات به نرخ دولتی عرضه می شود، اما بیشترین سود به جیب دلالان و واسطه ها می رود.
اخوان خواهان آن شد تا نظرات ها در این بخش بیشتر شود تا از گران شدن و احتكار تایر جلوگیری شود.
به گزارش ثبت آسان به نقل از ایرنا، نابسامانی و سختی شرایط تولید در صنعت تولید تایر به حدی رسیده كه فعالان این صنعت خواهان نظم بخشی در تولیدند. آنان گلایه دارند كه چرا در برهه حساس كنونی، هر یك از شركت های خصوصی و تامین كنندگان مواد اولیه، ساز خویش را كوك می كنند، از كسی حساب نمی برند و خبری از نظارت هم نیست.
در حقیقت از امكانات داخلی نمی توان برای رونق تولید بهره برد و علاوه بر دشواری تحریم های خارجی، آنچه باید آنرا سوء استفاده و تحریم داخلی نام نهاد، این صنعت را آزار می دهد.
به گزارش ثبت آسان به نقل از ایرنا، لاستیك های تولید داخل برخلاف سایر اقلام مصرفی بازار در چند سال قبل با قیمت ثابت عرضه شده بود اما ماه گذشته به دنبال نوسان نرخ دلار و نیاز به واردات فرآورده های پتروشیمی و سایر نهاده های وارداتی، قیمت لاستیك هم افزایش یافت.
آمارهای انتشار یافته نشان داده است سالیانه 350 هزار تن تایر در كشور مصرف می گردد كه 250 هزار تن آن تولید داخل است.
بیشتر تایرها از چین، هند، اندونزی و كره جنوبی وارد می گردد.
اقتصام*3065** 2022


1397/08/12
13:56:26
5.0 / 5
19
تگهای خبر: بازار , بانك , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲

ثبت آسان

ثبت شرکت آسان

sabteasan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ثبت آسان محفوظ است