با اشاره به ظرفیت های قانون اساسی از جمله اصل ۵۹ مطرح شد:

استقبال سخنگوی شورای نگهبان از همه پرسی

استقبال سخنگوی شورای نگهبان از همه پرسی ثبت آسان: سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به برخی لزوم ها برای بازبینی در قانون اساسی، تاكید كرد كه ظرفیت های قانون اساسی باید به كار گرفته شود؛ مانند اصل 59 كه به قانونگذاری بوسیله همه پرسی (رفراندوم) اشاره می كند.


به گزارش ثبت آسان به نقل از ایسنا، عباسعلی كدخدایی در نشست "بازنگری در قانون اساسی" كه از طرف حامیان جامعه مدنی (حجم) و انجمن حقوق شناسی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، با طرح این پرسش كه "آیا بازبینی باید صورت گیرد یا خیر و بازبینی چیست؟" اظهار داشت: وقتی از همه پرسی و رفراندوم صحبت می نماییم، ترس ما را در بر می گیرد. اصولا بازبینی یك لزوم در جامعه انسانی است.
وی ادامه داد: اصولا تحول و تمركز امر بدیهی است و جزو ضروریات جامعه انسانی است و در تعالیم دینی ما مرتب این نكته را داریم. اصل تحول و تمركز را نباید یك امر ناشدنی فرض كنیم؛ البته شاخص هایی هم دارد. معمولا اگر تحولی رخ می دهد رو به جلوست و ارتجاعی در آن نیست. اقتضائات زمان امری است كه در همه این تحولات در نظر گرفته می شود.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به سوژه «اجتهاد» نیز اشاره كرد: اجتهاد در دین نیز بحث تحول و تكامل است.
وی ادامه داد: بازبینی و تجدیدنظر و تحول و تكامل امری نیست كه از آن بترسیم بلكه خوب است و جای آن مراكز علمی دانشگاه هاست تا بحث نماییم و به نتیجه برسیم. وقتی سراغ اسناد و متون می رویم، جدی تر می شود. آیا باید نسبت به حكم گذشته تا ابد پایبند باشیم؟ خیر ؛ معیارهایی شامل عقلی و دینی داریم و كمك می نماید بدانیم كه باید بر چه پایه ای استوار باشیم.

برخی از اصول قانون اساسی قابلیت تغییر ندارد
كدخدایی با اشاره به اینكه "قانون اساسی را نمی گردد از یك جامعه به جامعه دیگر كپی نماییم، برای اینكه اقتضائات جوامع با یكدیگر فرق دارد"، اضافه كرد: اینكه بگوییم بازبینی در قانون اساسی سال ۵۸ نبود، درست نیست؛ بهتر است بگوییم روش بازبینی در آن پیش بینی نشده بود. در آن دوره بازبینی در نظر گرفته نشد و در سال ۶۸ امام راه و روش بازبینی را تبیین كردند و بازبینی در قانون تبیین و منجر به اصل ۱۷۷ شد. قانون اساسی اول و دوم در بحث تجدیدنظر فرقی ندارند. بازبینی در قانون اساسی هم در سال ۵۸ در اصل ۱۳۲ و هم در سال ۶۸ در نظر گرفته و روش بازبینی در نظر گرفته شد.
او همینطور با اشاره به اصل ۱۷۷ قانون اساسی اظهار داشت: بعضی از اصول قانون اساسی قابلیت تغییر ندارد ولی بقیه اصول را می شود تغییر داد كه مكانیزمش در نظر گرفته شده است. در اصل ۱۷۷ قانون اساسی راهكارش در نظر گرفته شده است.
كدخدایی با اشاره به اینكه "تفاوتی بین قانون اساسی اول یا دوم نیست"، درباره زمان اصلاح قانون اساسی اظهار داشت: زمان را باید بررسی نماییم و معیاری داشته باشیم. اینكه هر وقت برسیم كه قانون اساسی را بدون رعایت شرایط اصلاح نماییم، پسندیده نیست. باید دید اقتضایات جامعه چیست و بعد ببینیم ظرفیت های قانون اساسی كدام است.

بیاییم اصل ۵۹ قانون اساسی را اجرا كنیم
وی ادامه داد: آیا ظرفیت های قانون اساسی به كار گرفته شده است؟ مانند اصل ۵۹ قانون اساسی كه قانونگذاری بوسیله همه پرسی است، كه یكبار هم اجرا نشده است. بیاییم آنرا اجرا نماییم. چرا از آن استفاده نمی كنیم؟ مجلس بیاید و در بعضی از مباحث مهم بوسیله اصل ۵۹ وارد شود. قانون شوراها در مقطعی اجرایی نشد و الان اجرا می شود.
به گزارش ثبت آسان به نقل از ایسنا، در اصل ۵۹ قانون اساسی آمده است: «در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممكنست اعمال قوه مقننه از راه همه پرسی و بازگشت مستقیم به آراء مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دوسوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.»
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه صحبت های خود تصریح كرد: اخیراً رئیس قوه قضائیه درباره جرم سیاسی صحبت كردند و گفتند كه دادگاه آن شكل گیرد. این ها ظرفیت های قانون اساسی است و چرا از آن استفاده نكنیم؟
كدخدایی با تاكید بر اینكه بازبینی در قانون اساسی یك امر ناشدنی نیست، اظهار داشت: برخی صاحبنظران به نهادی مثل مجلس كه می رسند، تغییرات اساسی را می گویند و مثلا بحث دولت پارلمانی یا دو مجلس را مطرح می كنند، اما آیا مشكل ما این هاست؟ این ها بحث كارشناسی است و باید ببینیم چقدر نیاز به اصلاح این ساختارها داریم.

مسئولان نمی توانند بگویند قانون را اجرا نمی كنیم
وی ادامه داد: گاهی رفتار مسئولان دارای اشكال است و اگر عوض شود ممكنست مشكل حل شود. ما باید اصول قانون اساسی را درست اجرا نماییم و اگر این ها اجرا شد و باز نواقصی داشتیم به سراغ بازبینی برویم. مهم این است كه بدانیم اقتضائات ما چیست.
كدخدایی اظهار داشت: مسئولان بعنوان مقام مسئول نمی توانند بگویند قانون را اجرا نمی نماییم و آن قانون را قبول نداریم، بلكه باید آنرا رعایت نماییم. مثلا بحث سؤال از رئیس جمهور، ظرفیتی است كه وجود دارد و نباید این ها را دشوار فرض نماییم و بگوییم به دنبال اصلاح قانون اساسی برویم. باید از همه ظرفیت های قانون اساسی استفاده نمائیم.

قانون انتخابات به ناكارآمدی مجلس انجامیده است

با قانون فعلی انتخابات، مشخص نیست مجلس بعدی به مجلسی كارآمد ختم شود
وی تصریح كرد: یكی از ضعف هایی كه راجع به مجلس داریم، قانون انتخابات است كه اصلاحات جزئی در آن به وجود آمده و به ناكارآمدی مجلس انجامیده است. من چند سال است كه می گویم قانون انتخابات، قانون شایسته ای برای انجام انتخابات در حوزه مجلس نیست. رئیس مجلس دعوت نمودند و با دوستان وزارت كشور نشستیم و صحبت هایی كردیم و قرار شد دولت لایحه ای بدهد. دولت، لایحه انتخابات را ارائه داد و كارشناسان ما حدود دو سال با مجلس همكاری كردند و بحث استانی شدن پیش آمد. ما یكی دو ایراد گرفتیم و بقیه موارد در این قانون لحاظ شده بود، اما در مجلس تصویب نشد و باردیگر به همین قانون برگشتیم و مجلس بعدی هم با همین قانون تشكیل می شود كه مشخص نیست به مجلس كارآمدی ختم شود كه مشكلات كشور را حل كند.

سخنگوی شورای نگهبان درانتها اشاره كرد: اگر به سراغ مجلس دوم هم برویم، با این قانون انتخابات، وضع همین است. تلاش هایی انجام شده است اما تلاش هایی نبوده كه تا الان به ثمر بنشیند.




منبع:

1398/09/25
14:49:34
5.0 / 5
3308
تگهای خبر: اقتصاد , رئیس , ساخت , سند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲

ثبت آسان

ثبت شرکت آسان

sabteasan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ثبت آسان محفوظ است