بررسی تأثیر شیوع كووید ۱۹ بر بازار خرده فروشی ایتالیا از نگاه IPLC

بررسی تأثیر شیوع كووید ۱۹ بر بازار خرده فروشی ایتالیا از نگاه IPLC به گزارش ثبت آسان مترجم: امیرحسین انوری؛ - در هنگام نگارش این متن، به ترتیب ۱۲ و ۷ هفته از تشخیص اولین موارد مبتلا شدن به كووید ۱۹ در چین و ایتالیا گذشته است. از آن زمان تا كنون، در سرتاسر جهان بیشتر از ۳۰۰ هزار مورد مبتلا شدن به این ویروس تایید شده و بیشتر از ۱۳۰۰۰ مورد فوت رخ داده است.



نا امنی غذایی
كشورهای دنیا همگام با اتخاذ راهبردهای مختلف شاهد تاثیرات عمیقی بر وضعیت روحی و روانی در سطح ملی خود بوده اند. بارزترین تأثیر، ترس از عدم دسترسی به مواد غذایی و ملزومات اساسی در آینده می باشد. امر مزبور منتج به چندین مرحله افزایش فروش مواد غذایی در فروشگاه های خرده فروشی به شرح ذیل شده است:
۱- خرید حجمی و ذخیره سازی (همزمان با تایید اولین موارد مبتلا شدن به ویروس كرونا)،
۲- خرید بر اثر وحشت زدگی (همزمان با بیان اولین مرحله از ممنوعیت های دولتی)،
۳- افزایش پایدار (همزمان با بسته شدن رستوران ها، روند مصرف در خارج از خانه جای خویش را به مصرف در داخل خانه داده است).
خرده فروشان با اطمینان دادن به مصرف كنندگان در خصوص عدم كمبود مواد غذایی و ملزومات اساسی در زنجیره تأمین، با تمام قدرت به مقابله با مرحله "خرید بر اثر وحشت زدگی" پرداختند.
در این مرحله اولیه منطقا باید خاطر نشان نمود كه بیشتر مواد غذایی مصرفی فعلی ما، شامل غلات، سیب زمینی و غیره برداشت سال قبل بوده و در انبارها موجود می باشند یا بعنوان مثال مانند لبنیات به صورت روزانه از دو نوبت دوشیدن گاوها تولید می گردد.
خرده فروشان برای تجدید موجودی قفسه های خود و جلب اعتماد مصرف كنندگان در خصوص كفایت موجودی در صورت خرید متعارف، سخت تلاش نموده اند.

فعالیت های فروشگاهی
سوپرماركت ها و داروخانه ها با توجه به ماهیت ضروری محصولات عرضه شده در آنها، با اعمال محدودیت هایی در مورد تعداد خریداران مجاز در آنها (یك نفر به ازای هر ۳ الی ۴ متر مربع)، همچنان باز می باشند.
به منظور اجرای قواعد مزبور، استفاده از دیگر تمهیدات مربوط به فاصله گذاری در محل با علامت گذاری روی كف محل به منظور یادآوری به مشتریان جهت حفظ فاصله از دیگر مشتریان و كاركنان، ضروری می باشد. كاركنان ملزم به اجرای این قواعد می باشند.
استفاده از منصوبات از جنس پلكسی گلاس شفاف، ماسك و دستكش توسط كاركنان امری معمول می باشد.
سوپرماركت ها پیشبینی امكاناتی به منظور ضدعفونی كردن چرخ دستی خرید و شستشوی دست ها را آغاز نموده اند.
برخی از فروشگاه ها به منظور كاهش تعداد خریداران در هر شیفت كاری، ساعات فعالیت خویش را افزایش داده اند. اگر چه، در این خصوص، كسب و كارها می بایست خستگی كاركنان و الزامات نظافتی را لحاظ نمایند. بنابراین، بعضی از فروشگاه ها به دنبال راه هایی برای كاهش ساعات فعالیت یا عدم فعالیت در بعضی روزها می باشند. فروشگاه ها در زمینه تبلیغات یا قیمت فعالیتی ندارند. به همین دلیل، از ایجاد افزایش تقاضای غیر ضروری خودداری می گردد.


فعالیت های اینترنتی
Esselunga اقلام خریداری شده توسط اشخاص بالای ۶۵ سال را به صورت مجانی تحویل می دهد.
صرفاً یك مرتبه سرویس تحویل درب منزل در هفته برای هر خانواده پیشبینی شده است.
میزان فروش اینترنتی هشتم مارس نسبت به سال پیش از آن افزایشی معادل ۸۲ درصد را تجربه نموده است.
هم اكنون زمان انتظار برای تحویل درب منزل Esselunga به دو هفته رسیده است.
پدیده مزبور در اغلب كشورهای اروپایی روند مشابهی را در پیش گرفته است.


تاثیر بر فروش
پیش از شیوع بیماری، بازار ایتالیا با رشدی برابر با یك درصد روبرو بوده است. هم اكنون میزان فروش بخش خرده فروشی حدود ۱۱ درصد افزایش یافته است (Nielsen)، لیكن بنا به اعتقاد عرضه كنندگان، این رقم كمتر از حد واقعی آن است. جمع میزان فروش كالاهای خرده فروشی بر حسب گروه و نوع محصول، بین ۱۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش داشته است. افزایش اولیه در منطقه شیوع بیماری واقع در شمال ایتالیا بوده است، كه متعاقبا به جنوب تغییر مكان داده است.

سه عامل محرك كلیدی رشد فروش
- خرید غیر منطقی ناشی از وحشت زدگی و احتكار،
- خرید محصولات مراقبت های بهداشتی و محصولات مكمل،
- انتقال فرآیند صرف غذا از بیرون خانه به داخل خانه (۳۷ درصد میزان صرف غذا در ایتالیا در خارج از خانه بوده است).

تفاوت مجاری
دلیل آن كه به نظر می رسید بعضی از فروشگاه های ارزان فروشی از مقابله با پدیده خرید ناشی از وحشت زدگی عاجز بوده اند احیانا ناشی از تأمین موجودی آنها صرفاً از كالاهایی با بالاترین حجم فروش بوده است. در نتیجه، این دسته از فروشگاه ها حین دوره خرید ناشی از وحشت زدگی بیشتر از بقیه با پدیده اتمام موجودی روبرو خواهند بود. مسلما، این فروشگاه ها كارامدترین زنجیره های تأمین را در اختیار دارند و می توانند به راحتی افزایش فروش پایداری به میزان ۱۵ درصد را جذب نمایند.
فروشگاه های معظم كالاهای عمومی برای پاسخگویی به سفارشات اینترنتی در تكاپو هستند اما احیانا به دنبال عرضه كنندگانی هستند تا ظرفیت كوتاه مدت اضافی خویش را از راه استفاده از ون های آنها (برای ارسال اقلام تحویلی فروشگاهی و عوامل تحویل درب منزل سوپرماركت های تحت قرارداد خود) تأمین نمایند.
فروشگاه های خرده فروشی كوچك به علت مزیت نزدیكی به محل زندگی، شاهد افزایش فروشی مشابه آنچه در شرایط نامساعد جوی به لحاظ محدودیت تردد مصرف كنندگان و در نتیجه، خرید در محل زندگی خود دیده می شود خواهند بود.

تبعات و توالی برای كسب و كارهای اروپایی فعال در حوزه مواد غذایی و آشامیدنی
اعمال سخت گیرانه ترین كنترل ها بر تردد آزادانه در سرتاسر اروپا (اگر تا كنون اعمال نشده باشد) پیشبینی می شود. ابلاغیه های جدید در این حوزه می تواند منتج به تكرار دوره های خرید ناشی از وحشت زدگی شود.
پیش بینی می شود تغییر الگوی مصرف از خدمات غذایی (ارائه شده توسط كسب و كارها و شركت های مسئول تهیه غذا در خارج از خانه) به خرده فروشی مواد غذایی (تهیه غذا توسط مصرف كنندگان) منجر به افزایش تقریبی ۱۰ تا ۱۵ درصد فروش در بخش خرده فروشی و حدودا به صفر رسیدن صرف غذا در خارج از خانه شود.
تجارت هتل داری، رستوران داری و تهیه غذا (HORECA) به حداقل خود می رسد كه این امر بر فروشندگانی كه به صورت قابل توجهی در این عرصه فعال می باشند تأثیر گذار خواهد بود. فروشندگان محصولات مربوط به هتل داری، رستوران داری و تهیه غذا در بازارهای صادراتی می بایست بازارهای مزبور را به دقت رصد نمایند و از محدودیت های قرنطینه ای مشابه در آنها اطلاع یابند.
به دلیل افزایش شدید بیكاری، واكنش میان مدت مشابه با شرایط ركود اقتصادی خواهد بود: خریداران برای صرفه جویی در هزینه های خود به كالاهای private label - پرایوت لیبل[۱] - آشپزی با استفاده از مواد اولیه پایه و پخت و پز در منزل (صرفه جویی در هزینه ها و استفاده از اوقات فراغت برای فعالیت بچه ها و والدین ناآرام به علت قرنطینه طولانی) روی می آورند.
در حال حاضر، خریداران هرچه در فروشگاه ها می بینند می خرند و خرده فروشان اهمیت چندانی به پرایوت لیبل یا برند بودن كالاها نمی دهند.
هم زمان با تقاضای مصرف كنندگان و خرده فروشان برای تاییدیه های بیشتر در زمینه استانداردهای بهداشتی، ضدعفونی و غیره و عدم تمایل خریداران به تهیه كالاهای بسته بندی نشده، فرصت های جدید پدیدار می شود. بعضی از خرده فروشان برای پوشش كسری كالای خود در جستجوی كالاهای جدید و تهیه لیست آنها می باشند.
با عنایت به گسترش بحران، دغدغه كمبود مواد خام و وقفه در فرآیند عرضه مطرح می باشد. برخی محصولات از كشور چین به علت بسته شدن كارخانه ها و بنادر آن كشور كاملا نایاب است. اقلام با منشا اروپایی امكان دارد به علت فقدان شفافیت در جابجایی فرامرزی كالا با وقفه در عرضه روبرو شود. برخی از اقلام محلی هم امكان دارد به علت بسته شدن كارخانه در مناطقی از شمال ایتالیا كه بیشترین صدمه را دیده اند نایاب شود. اقلام بسته بندی و خاص جهت اسپری های تمیز كننده (ماشه و غیره) با كمبود شدید عرضه روبرو بوده و امكان دارد طی شش هفته آتی كمیاب شود.
سایر كمبودها در این حوزه عبارت است از تجهیزات محافظت فردی همچون ماسك های صورت جراحی و غیره.
كسب و كارهای مواد غذایی ناگزیر از پیشبینی سایر تمهیدات بهداشتی و ضدعفونی سازی به شرح ذیل می باشند:
دستورالعمل های حفظ بهداشت دست ها، دستورالعمل های ضد عفونی سطوح تحت تماس زیاد و غیره. اساسا، در جهت كاهش ترس و نگرانی موجود، كسب و كارهای هوشمند از عملكرد مطلوبی در ملحوظ داشتن نحوه اعلام موارد مزبور به مشتریان و مصرف كنندگان نهایی برخوردار خواهند بود.

اقدامات فوری برای كسب و كار
كارفرمایان ناگزیر از عرضه رویه هایی برای تست و ایزولاسیون می باشند. بررسی دمای بدن كاركنان رواج گسترده ای خواهد یافت. در صورت ابتلای هریك از اعضای تیم، احیانا تمام اعضای تیم كه با فرد مبتلا در تماس مستقیم بوده اند ایزوله می شوند. به منظور ادامه حیات كسب و كار كارفرمایان، برخی تمهیدات كاهش تاثیرات ناشی از بیماری به شرح ذیل می باشد:
اعلام تفكیك زمانی، به عنوان مثال یك ساعت فاصله بین شیفت های روز و عصر به منظور تفكیك كامل گروه های هر شیفت و محدود سازی هرگونه موارد مبتلا شدن به یك گروه خاص.


[۱] شركت تولیدكننده محصولاتی مشخص، با فرمولی از قبل تعیین شده را با پكیج های استاندارد خود تحت برندی كه مشتری انتخاب می كند به مشتری عرضه می نماید. در واقع مشتری محصول نهایی را با برند مورد نظر خود خریداری نموده و در بازار عرضه می دهد.

*: مدیر ارشد توسعه، سرمایه گذاری و عملیات فروشگاهی شركت اسپار ایران
كارشناس حوزه ریتیل و خرده فروشی
۲۱۲۱

1399/01/31
15:46:36
5.0 / 5
2243
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵

ثبت آسان

ثبت شرکت آسان

sabteasan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ثبت آسان محفوظ است