سالنامه اقتصاد ۱۴۰۲،

واردات اتوبوس یک صدم ظرفیت قانونی!

واردات اتوبوس یک صدم ظرفیت قانونی! ثبت آسان: طبق قانون بودجه 1402، امکان واردات 5000 اتوبوس وجود داشت اما فقط 50 اتوبوس وارد کشور شد؛ آن هم در صورتیکه وزیر راه و شهرسازی معتقد می باشد باتوجه به ضرورت توسعه ناوگان، هرجا توان داخل جوابگو نباشد، باید واردات بدون معطلی صورت گیرد.


به گزارش ثبت آسان به نقل از ایسنا، اتوبوس های بین شهری بواسطه هزینه پایین در مقایسه با سایر روش های حمل و نقل، یکی از وسایل نقلیه محبوب برای سفر بین عموم مردم محسوب می شوند؛ با توجه به این در سالهای قبل یکی از دغدغه های مردم، خرید بلیت اتوبوس در زمان مناسب است؛ برای اینکه اگر از حداقل یک هفته قبل مبادرت به خرید بلیت نکنند، دیگر نمی توانند برای سفری که برنامه ریزی کردند، بلیتی پیدا کنند.
یکی از بزرگ ترین عملیات های حمل ونقلی در ۱۴۰۲، عملیات اربعین در شهریور ماه بود. با توجه به این برای سفرهای اربعین هم کمبود اتوبوس تا ۳۰۰۰ دستگاه وجود داشت؛ بنا بر این برنامه ریزی هایی برای جبران این کمبود انجام شد؛ همچون استفاده از ظرفیت واردات و امکان تردد ناوگان کشورهای همسایه همچون ترکیه و پاکستان.
هرچند کمبود اتوبوس در سایر مسیرهای بلند هم خودرا نشان داد. احمدرضا عامری -رییس اتحادیه شرکت های تعاونی مسافربری- تیرماه ۱۴۰۲ در این خصوص آگاهی داد که تعداد اتوبوس های فعال در مسیرهای بلند، کمتر از نصف شده است. او بیان کرد: تعداد ثبت سرویس هایی که به اقصی نقاط کشور داشتیم، دو سال پیش حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس سالانه بوده و الان به ۶۵۰۰ دستگاه رسیده، بنا بر این در همه شهرها سرویس کمتر شده است.
البته عامری اسفندماه ۱۴۰۲ درباره ی وضعیت ناوگان اتوبوسرانی برای سفرهای برون شهری در آستانه نوروز، اظهار داشت که تعداد اتوبوس ها هم اکنون به ۷۵۰۰ عدد رسیده است. عددی که حمیدرضا شهرکی -معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای- نیز به آن اشاره کرده بود. بگفته شهرکی، بااینکه در ناوگان، ۱۵ هزار و ۲۹۰ دستگاه اتوبوس وجود دارد، اما برمبنای وضعیت سن و شرایط اتوبوس ها، تقریباً ۵۰ درصد آنها می توانند در مسیرهای بلند عملیاتی باشند.
از ۵۰۰۰ ظرفیت قانونی واردات، ۵۰ دستگاه اتوبوس وارد شد
شهریار افندی زاده -معاون سابق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی- آذرماه ۱۴۰۲ درباره ی این که امسال چه تعداد اتوبوس وارد کشور شده، اظهار داشت: در قانون بودجه ۱۴۰۲، تا سقف ۵۰۰۰ اتوبوس می توانیم وارد کشور نماییم و در غیر این صورت در سطح کشور با کمبود اتوبوس مواجه می شویم. از این تعداد تا حالا ۳۳ اتوبوس وارد شده، اما مسیر باز شده است و ما بدنبال این هستیم که با وزارت صمت شرایط را تسهیل نماییم. سازمان راهداری درحال تدوین قانون است و بانکها هم باید وارد صنعت حمل و نقل شوند، برای اینکه ما به توسعه و نوسازی ناوگان نیاز داریم تا خدماتی که ارائه می دهیم در شان مردم باشد.
او همین طور دی ماه ۱۴۰۰ با تأکید بر تسهیل واردات اتوبوس بیان کرد: بخشنامه اجرائی بند (ص) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور درباب واردات خودرو با عمر کمتر از پنج سال، تصویب و ابلاغ گردیده است ولی بمنظور بهره مندی از فرصت قانونی فراهم شده، لازم است برخی حمایت های مالی و تسهیلات فرایندی در این بخشنامه لحاظ شود که همچون آنها، امکان ثبت سفارش و واردات توسط اشخاص حقیقی است.
در چهار سال گذشته، ۷۰۰۰ اتوبوس زمین گر شد
بعد از آن داریوش امانی رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز اسفند ۱۴۰۲، درباره ی وضعیت ناوگان اتوبوسرانی بیان کرد: از شروع کرونا تا به امروز ۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس زمین گیر شد و از ناوگان اتوبوسی کشور کم شده است. تنها وسیله نقلیه که مردم دسترسی راحتی به آن داشتند و هروقت اراده می کردند بلیت می خریدند، الان قسمتی از اتوبوس ها فرسوده شده اند و در مسیرهای دور نمی توانند سرویس دهی داشته باشند.
امانی با اعلان اینکه قیمت گذاری دستوری سبب شده قسمتی از اتوبوس ها از سرویس بیرون بروند و جای دیگری بروند، اظهار داشت: ما از شش ماه گذشته نوسازی ناوگان را شروع کردیم و برنامه واردات ۸۰۰ دستگاه اتوبوس و همین طور خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس را از داخل داریم، اما بعد از گذشت شش ماه هنوز یک ثبت سفارش را هم انجام ندادیم و هر روز با یک گرفتاری مواجه هستیم.
او درباره ی میزان واردات اتوبوس ها نیز اظهار داشت: تا کنون ۵۰ اتوبوس به گمرک وارد شده اما هنوز ترخیص نشده است. اگر این اتوبوس ها ترخیص شود، به ناوگان اتوبوسرانی کشور اضافه خواهد شد.
ضرورت توسعه ناوگان، با بهره گیری از توان تولید داخل یا واردات
در عین حال؛ یکی از تاکیدات مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- توسعه ناوگان است. او با تأکید بر ضرورت استفاده از توان داخل برای توسعه ناوگان، معتقد می باشد که اگر تولید داخل جوابگوی نیاز صنعت حمل و نقل نیست، باید از ظرفیت واردات استفاده نمود.
بذرپاش همین طور در روزهای آخر ۱۴۰۲، بار دیگر به موضوع واردات اتوبوس اشاره نمود و اظهار داشت: توسعه ناوگان سیاست اصلی ماست و هر سیاست فرعی در مقابل آن قرار دارد و نباید مانع آن باشد. اگر تولید داخل جوابگو نباشد، باید واردات بدون معطلی صورت گیرد. البته در این خصوص قدری گرفتار بروکراسی ها هستیم که رفع خواهد شد و بخشی هم تامین منابع است که باید تجهیز بهتری برای سال بعد داشته باشیم.
بدین سبب آنطور که وزیر راه و شهرسازی تاکید کرده، باید دید ۱۴۰۳ می تواند توسعه جدی درباب ناوگان اتوبوسرانی را رقم بزند، یا همچنان برای خرید بلیت در مسیرهای بلند، باید از چند هفته قبل برای خرید بلیت اقدام نمود.




منبع:

1403/01/05
12:55:44
5.0 / 5
184
تگهای خبر: بانك , تسهیلات , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب ثبت آسان
نظر شما در مورد این مطلب
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳

ثبت آسان

ثبت شرکت آسان

sabteasan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ثبت آسان محفوظ است