تاثیرات عفو معیاری اخیر در روابط و ارتباطات اجتماعی و سیاسی
به گزارش ثبت آسان، معاون اول قوه قضاییه درباره ی عفو معیاری اظهار داشت: عفو معیاری در روابط و ارتباطات اجتماعی بسیار اثرگذار بوده است و امروز ما نشانه های آنرا در مجامع و محافل مختلف شاهد می باشیم.
به گزارش ثبت آسان به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی، معاون اول قوه قضائیه در یادداشتی که درباره ی عفو معیاری اخیر نوشت: عفو معیاری مورخ (۱۸ شهریور امسال) مقام معظم رهبری را می توان مبنی بر نوع نگاه به طبیعت انسان، تبیین و تشریح نمود. گاهی ممکنست این دیدگاه وجود داشته باشد که از آنجاکه انسان موجودی است که پاک آفریده شده، باید بطورکامل پاک زندگی کند و رفتار آلوده و خطایی نداشته باشد و تمام راه های ناصحیح و انحرافی در راه زندگی انسان باید مسدود تا راه رسیدن او به سعادت و کمال هموار شود. نوع نگاه دیگر این است که اساساً انسان، در معرض آزمایش و ابتلاء آفریده شده به شکلی که زمینه دو گرایش وجود دارد؛ اِنّا هَدَیْنَاهُ السِّبِیلَ إِمَا شَاکِرًا وَإِمّا کَفُورًا، یعنی می تواند راه درست یا ناصحیح را انتخاب نماید. بدین سبب انسان بطور طبیعی در معرض لغزش و خطاست و بدین سبب گاهی عمداً یا سهواً مرتکب اشتباه می شود، پس نباید اینگونه رفتارهای انسان را به دور از انتظار تلقی نماییم. امیرمؤمنان حضرت علی مقابل السلام در نامه ۵۳ خطاب به مالک اشتر می فرمایند: «یَفْرُطُ مِنْهُمُ الزَّلَلُ وَ تَعْرِضُ لَهُمُ الْعِلَلُ وَ یُؤْتَی عَلَی أَیْدِیهِمْ فِی الْعَمْدِ وَ الْخَطَإِ» از آنها خطاها سر خواهد زد و علت هایی عارضشان خواهد شد و به عمد یا خطا، لغزش هایی می کنند باید توجه داشت که در هر صورت از انسان خطا و اشتباه سر می زند و در رفتار انسان گاه عمداً و گاه به خطا، انحرافاتی به وجود می آید. به همین جهت امیرالمؤمنین می فرمایند «.. فَأَعْطِهِمْ مِنْ عَفْوِکَ وَ صَفْحِکَ مِثْلِ الَّذِی تُحِبُّ وَ تَرْضَی أَنْ یُعْطِیَکَ اللَّهُ مِنْ عَفْوِهِ وَ صَفْحِهِ.» از عفو و بخشایش خویش نصیب شان ده، همانگونه که دوست داری که خداوند نیز از عفو و بخشایش خود تورا نصیب دهد. پس باتوجه به فرمایش حضرت علی (علیه السلام)، وظیفه حاکم با توجه به طبیعت انسان، عفو و بخشش فراوان است، به میزان و اندازهای که انسان دوست دارد خداوند او را ببخشد. حضرت از مالک خواسته اند که در حوزه عفو مجرمان از حداکثر اختیارات خود استفاده نماید و بیشترین گذشت را درباره ی آنان درنظر بگیرد مگر انکه عفو مجرم سبب بروز فسادی شود که غیر قابل تحمل بر جامعه است. عفو معیاری امسال نیز از این مبنا یعنی مبنای دینی و سنت علوی تبعیت کرده است. اولاً: عفو معیاری اخیر بسیار گسترده است و دامنه آن وسیع و دربر گیرنده همه محکومان بویژه محکومان امنیتی شده است. جنانجه عفوهای گذشته مرور شود، دامنه آن به این میزان وسیع نبوده است. مقام معظم رهبری با این اقدام نشان داده اند که هیج حد و مرزی برای بخشش محکومان وجود ندارد و می توان در غیر حقوق فردی و شخصی، محکومان زیادی را مورد عفو و بخشودگی قرار داد. ثانیاً: باوجود وسعت و دامنه این عفو، مواردی که عفو محکوم مقابل سبب برزو فساد غیر قابل تحمل در جامعه می شود، مورد استثنا قرار گرفته است برای اینکه گرچه اصل بر عفو و بخشودگی است و مجازات در مقابل عفو، امر به حداقلی است، اما آن جایی که آزادی اشخاص مجرم سبب بی نظمی در نظام حاکمیتی شود و امنیت مردم و جامعه با آزادی برخی اشخاص در معرض خطر قرار گیرد، این قاعده تغییر می یابد واصل بر مجازات و تحمل حبس تعزیری می شود. ثالثاً: رحمت و فتح در نظام اسلامی یک اصل مقدم بر غضب و سخت گیری است طبیعتاً آورده این رحمت صمیمیت و الفت در روابط و ارتباطات سیاسی و اجتماعی است. عفو معیاری اخیر در روابط و ارتباطات اجتماعی و سیاسی بسیار تاثیر گذار بوده است. امروز ما نشانه های آنرا در مجامع و محافل مختلف شاهد بوده و هستیم. رابعاً: اینگونه اقدامات که توأم با اقتدار نظام انجام پذیرفت سبب یأس و نا امیدی دشمنان نظام بویژه در رژیم صهیونیستی و آمریکا شده است، برای اینکه تجربه انقلاب اسلامی نشان داده دشمنان نظام هیچگاه شادمانی و سرور مردم را برنمی تابند و همیشه و پیاپی تلاش می کنند از شادمانی و سرور شهروندان بکاهند. عفو معیاری اخیر از یک سو خانواده های زیادی از محکومین و وابستگان آنان را خوشحال و شادمان کرد و از طرف دیگر این شادمانی به یأس و ناامیدی دشمنان نظام انجامیده است.
حرف آخر اینکه گاهی ممکنست این دیدگاه وجود داشته باشد که از آنجاکه انسان موجودی است که پاک آفریده شده، باید بطورکامل پاک زندگی کند و رفتار آلوده و خطایی نداشته باشد و تمام راه های ناصحیح و انحرافی در راه زندگی انسان باید مسدود تا راه رسیدن او به سعادت و کمال هموار شود. از عفو و بخشایش خویش نصیب شان ده، همانگونه که دوست داری که خداوند هم از عفو و بخشایش خود تورا نصیب دهد. ثانیاً: باوجود وسعت و دامنه این عفو، مواردی که عفو محکوم مقابل سبب برزو فساد غیر قابل تحمل در جامعه می شود، مورد استثنا قرار گرفته است به جهت اینکه گرچه اصل بر عفو و بخشودگی است و مجازات در مقابل عفو، امر به حداقلی است، اما آن جایی که آزادی اشخاص مجرم سبب بی نظمی در نظام حاکمیتی شود و امنیت مردم و جامعه با آزادی برخی اشخاص در معرض خطر قرار گیرد، این قاعده تغییر می یابد واصل بر مجازات و تحمل حبس تعزیری می شود.
منبع: sabteasan.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط ثبت آسان
نظرات بینندگان در مورد مطلب ثبت آسان
نظر شما در مورد این مطلب