رئیس كمیسیون حقوق بشر مركز وكلای قوه قضاییه:

شورایعالی امنیت ملی لیستی از گروه های تروریستی تهیه و اعلام نماید

شورایعالی امنیت ملی لیستی از گروه های تروریستی تهیه و اعلام نماید به گزارش ثبت آسان رئیس كمیسیون حقوق بشر مركز وكلا، كارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، اظهار داشت: ضروری می باشد كه شورایعالی امنیت ملی در بحث مبارزه با تروریسم و دفاع از حقوق قربانی ترور در كشور هر چه زودتر مبادرت به تهیه و تدوین فهرست گروه های تروریستی از نگاه جمهوری اسلامی ایران كند.


به گزارش ثبت آسان به نقل از ایسنا، توكل حبیب زاده، صبح امروز در نشست "حقوق بشر در ترازوی مدعیان جهانی " كه همزمان با اولین سالگرد حادثه تروریستی اهواز از جانب بنیاد هابیلیان برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: ایران یكی از بزرگترین قربانیان تروریسم است اما متاسفانه در این سال ها اقدامات قابل توجهی برای محاكمه عاملان اقدامات تروریستی در كشور انجام نشده است.
وی افزود: در قانون فعلی كشور هنوز تروریست بعنوان یك جرم، جرم انگاری نشده است البته باید به این مورد توجه داشت كه در سطح بین المللی هم یك تعریف واحد و متفق القولی از تروریسم وجود ندارد و هر كشوری برپایه نگاه سیاسی و حقوقی خود تروریسم را تعریف می كند.
رئیس كمیسیون حقوق بشر مركز وكلا، كارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه اظهار داشت: یكی از اقدامات خوبی كه طی این سال ها در كشور در ارتباط با مبحث تروریسم صورت گرفت تدوین قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در مجلس شورای اسلامی است. در این قانون اشاراتی به اعمال تروریستی شده است ولی كامل و جامع نیست.
حبیب زاده با انتقاد از این كه هنوز در كشور یك لیست مشخص از گروه های تروریستی وجود ندارد، افزود: مطالبه از شورایعالی امنیت ملی این است كه در این ارتباط به تكلیف خود عمل كند و لیستی از گروه های تروریستی عرضه كند.
وی با بیان این كه تهیه این لیست می تواند آثار خوبی به همراه داشته باشد و پیگیری جنایت های آنها در سطح بین المللی با مشكلات كمتری همراه خواهد بود، اظهار داشت: یكی دیگر از مشكلات ما در كشور در بحث تروریسم عدم جرم انگاری این مورد است.
رئیس كمیسیون حقوق بشر مركز وكلا، كارشناسان و مشاوران قوه قضاییه با بیان این كه ما می توانیم در پیگیری حقوق قربانیان تروریست در كشور از اسناد بین المللی كه در ارتباط با مبارزه با تروریسم تهیه شده و ایران هم به آنها پیوسته استفاده نماییم در بخش دیگر از صحبت های خود اظهار نمود: ایران در بحث پیگیری حقوق قربانیان تروریسم در كشور به جای این كه در سطح بین المللی رویكرد تهاجمی، فعالانه و مطالبه گرانه داشته باشند رویكرد انفعالی دارد و گاها این رویكرد انفعالی سبب سو استفاده دشمنان شده است.
حبیب زاده به حادثه تروریستی اهواز اشاره نمود و اظهار داشت: بعد از این حادثه یك گروهگ تروریستی با گستاخی تمام مسئولیت این جنایت را برعهده می گیرد و متاسفانه دانمارك كشوری كه این تروریست ها در آن اقدام دارند به جای این كه در ین ارتباط پاسخگو باشند و ما از آنها در این زمینه كه چرا تروریست ها در این كشور پناه گرفتند مطالبه نماییم، ادعاهایی را ضد ما مطرح می كند. آنها به جای پاسخگویی به خاطر پشتیبانی از گروه های تروریستی با یك سناریو طراحی شده ما در زمینه تروریسم متهم می كنند، ادعاهایی در این زمینه مطرح می كند و گاها دیپلمات های ایرانی ر ا متهم می كند.
رئیس كمیسیون حقوق بشر مركز وكلا، كارشناسان و مشاوران قوه قضاییه اضافه كرد: جای تاسف است كه كشوری كه خود یكی از قربانیان بزرگ تروریسم است از جانب بعضی از دیگر كشورها متهم به پشتیبانی از تروریسم می شود این مبین این مورد است كه دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در مورد مبارزه با تروریسم، مقابله با آنها و تبیین اقدامات گروه های تروریستی ضد ایران موفق نبوده است.
وی در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به خروج نام گروهك منافقین از فهرست گروه های تروریستی اتحادیه اروپا در چند سال پیش خاطرنشان كرد: ما باید در همان زمان اقدامات فعالانه انجام می دادیم و اجازه نمی دانیم كه نام این گروهك از فهرست گروه های تروریستی كه اتحادیه اروپا تهیه كرده بود بیرون برود.
به گزارش ثبت آسان به نقل از ایسنا، در ادامه این نشست، سید حسین طباطبایی مدیر كل حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به حمایت كشورهایی چون آمریكا، انگلیس، عربستان و رژیم صهیونیستی از گروه های تروریستی كه ضد ملت ایران مبادرت به فعالیت تروریستی كردند، اظهار نمود: پیش از اتفاقاتی كه در اهواز رخ بدهد، محمد بن سلمان و برخی از شاهزاده های سعودی اعلام نموده بودند كه آتش بی ثباتی را به داخل خاك ایران می كشاندند. بعد از وقوع این جنایت هم یك مقام اماراتی گفت "حادثه اهواز حمله تروریستی نیست بلكه حمله به نظامیان بوده است."
این استاد دانشگاه با بیان این كه ما در دفاع از حقوق مشروع خود در مقابل تروریست ها و فعالیت های تروریستی آنها در داخل كشور منفعل هستیم، افزود: در حالیكه ما بزرگترین قربانی تروریسم هستیم از جانب بعضی از كشورها متهم به پشتیبانی از تروریسم می شویم و این نشان داده است كه ما در تبیین جنایات گروه های تروریستی در ایران در سطح جهانی فعالانه عمل نكرده ایم.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان این كه در حوادث تروریستی مثل حادثه تروریستی اهواز، دولت ها مسئول جبران خسارات وارده به قربانیان تروریست هستند، اظهار داشت: در دنیا كشورها روش های متفاوتی برای جبران خسارات در پیش می گیرند.
وی افزود: ما باید از تمامی ظرفیت های خود برای محكومیت كشورهای حامی گروه های تروریستی استفاده نماییم تا آنهارا برای جبران خسارت به قربانیان تروریسم در تنگنا و فشار قرار دهیم.
این استاد دانشگاه تصریح كرد: باید با تروریست ها به صورت جدی، سریع و قاطع برخورد شود و اجازه نداد كه پرونده آنها مشمول مرور زمان شود.



1398/07/01
21:49:21
5.0 / 5
4455
تگهای خبر: رئیس , كارشناس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب ثبت آسان
نظر شما در مورد این مطلب
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲

ثبت آسان

ثبت شرکت آسان

sabteasan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ثبت آسان محفوظ است