بررسی تاثیر شیوع كووید ۱۹ بر بازار خرده فروشی ایتالیا از نگاه IPLC

بررسی تاثیر شیوع كووید ۱۹ بر بازار خرده فروشی ایتالیا از نگاه IPLC به گزارش ثبت آسان مترجم: امیرحسین انوری؛ - در هنگام نگارش این متن، به ترتیب 12 و 7 هفته از تشخیص اولین موارد مبتلاشدن به كووید 19 در چین و ایتالیا گذشته است. از آن زمان تا كنون، در سراسر جهان بیش از 300 هزار مورد مبتلاشدن به این ویروس تایید شده و بیش از 13000 مورد فوت رخ داده است.



نا امنی غذایی
کشورهای دنیا همگام با اتخاذ راهبردهای گوناگون شاهد تاثیرات عمیقی بر وضعیت روحی و روانی در سطح ملی خود بوده اند. بارزترین تاثیر، ترس از عدم دسترسی به مواد غذایی و ملزومات اساسی در آینده می باشد. امر مزبور منتج به چندین مرحله افزایش فروش مواد غذایی در فروشگاه های خرده فروشی به شرح ذیل شده است:
۱- خرید حجمی و ذخیره سازی (همزمان با تایید اولین موارد مبتلاشدن به ویروس کرونا)،
۲- خرید بر اثر وحشت زدگی (همزمان با بیان اولین مرحله از ممنوعیت های دولتی)،
۳- افزایش پایدار (همزمان با بسته شدن رستوران ها، روند مصرف در خارج از خانه جای خودرا به مصرف در داخل خانه داده است).
خرده فروشان با اطمینان دادن به مصرف کنندگان در خصوص عدم کمبود مواد غذایی و ملزومات اساسی در زنجیره تامین، با تمام قدرت به مقابله با مرحله "خرید بر اثر وحشت زدگی" پرداختند.
در این مرحله اولیه منطقا باید خاطر نشان نمود که بیشتر مواد غذایی مصرفی فعلی ما، شامل غلات، سیب زمینی و غیره برداشت سال قبل بوده و در انبارها موجود می باشند یا بعنوان مثال مانند لبنیات به صورت روزانه از دو نوبت دوشیدن گاوها تولید می گردد.
خرده فروشان برای تجدید موجودی قفسه های خود و جلب اعتماد مصرف کنندگان در خصوص کفایت موجودی در صورت خرید متعارف، سخت تلاش نموده اند.

فعالیت های فروشگاهی
سوپرمارکت ها و داروخانه ها با توجه به ماهیت ضروری محصولات عرضه شده در آنها، با اعمال محدودیت هایی درباب تعداد خریداران مجاز در آنها (یک نفر به ازای هر ۳ الی ۴ متر مربع)، همچنان باز می باشند.
به منظور اجرای قواعد مزبور، استفاده از دیگر تمهیدات مربوط به فاصله گذاری در محل با علامت گذاری روی کف محل بمنظور یادآوری به مشتریان جهت حفظ فاصله از دیگر مشتریان و کارکنان، ضروری می باشد. کارکنان ملزم به اجرای این قواعد می باشند.
استفاده از منصوبات از جنس پلکسی گلاس شفاف، ماسک و دستکش توسط کارکنان امری معمول می باشد.
سوپرمارکت ها پیش بینی امکاناتی بمنظور ضدعفونی کردن چرخ دستی خرید و شستشوی دست ها را آغاز نموده اند.
برخی از فروشگاه ها بمنظور کاهش تعداد خریداران در هر شیفت کاری، ساعات فعالیت خودرا افزایش داده اند. اگر چه، در این خصوص، کسب و کارها می بایست خستگی کارکنان و الزامات نظافتی را لحاظ نمایند. بنابراین، بعضی از فروشگاه ها به دنبال راه هایی برای کاهش ساعات فعالیت یا عدم فعالیت در بعضی روزها می باشند. فروشگاه ها در زمینه تبلیغات یا قیمت فعالیتی ندارند. به همین دلیل، از ایجاد افزایش تقاضای غیر ضروری خودداری می گردد.


فعالیت های اینترنتی
Esselunga اقلام خریداری شده توسط اشخاص بالای ۶۵ سال را بصورت رایگان تحویل می دهد.
فقط یک دفعه سرویس تحویل درب منزل در هفته برای هر خانواده پیش بینی شده است.
میزان فروش اینترنتی هشتم مارس نسبت به سال پیش از آن افزایشی معادل ۸۲ درصد را تجربه نموده است.
هم اکنون زمان انتظار برای تحویل درب منزل Esselunga به دو هفته رسیده است.
پدیده مزبور در بیشتر کشورهای اروپایی روند مشابهی را در پیش گرفته است.


تاثیر بر فروش
پیش از شیوع بیماری، بازار ایتالیا با رشدی برابر با یک درصد روبرو بوده است. هم اکنون میزان فروش بخش خرده فروشی حدود ۱۱ درصد افزایش یافته است (Nielsen)، لیکن بنا به اعتقاد عرضه کنندگان، این رقم کمتر از حد واقعی آن است. جمع میزان فروش کالاهای خرده فروشی بر حسب گروه و نوع محصول، بین ۱۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش داشته است. افزایش اولیه در منطقه شیوع بیماری واقع در شمال ایتالیا بوده است، که متعاقبا به جنوب تغییر مکان داده است.

سه عامل محرک کلیدی رشد فروش
- خرید غیر منطقی ناشی از وحشت زدگی و احتکار،
- خرید محصولات مراقبت های بهداشتی و محصولات مکمل،
- انتقال پروسه صرف غذا از بیرون خانه به داخل خانه (۳۷ درصد میزان صرف غذا در ایتالیا در خارج از خانه بوده است).

تفاوت مجاری
دلیل آن که به نظر می رسید بعضی از فروشگاه های ارزان فروشی از مقابله با پدیده خرید ناشی از وحشت زدگی عاجز بوده اند احیانا ناشی از تامین موجودی آنها فقط از کالاهایی با بالاترین حجم فروش بوده است. در نتیجه، این دسته از فروشگاه ها حین دوره خرید ناشی از وحشت زدگی بیش از بقیه با پدیده اتمام موجودی روبرو خواهند بود. مسلما، این فروشگاه ها کارامدترین زنجیره های تامین را در اختیار دارند و می توانند به راحتی افزایش فروش پایداری به میزان ۱۵ درصد را جذب نمایند.
فروشگاه های معظم کالاهای عمومی برای پاسخگویی به سفارشات اینترنتی در تکاپو هستند اما احیانا به دنبال عرضه کنندگانی هستند تا ظرفیت کوتاه مدت اضافی خودرا بوسیله استفاده از ون های آنها (برای ارسال اقلام تحویلی فروشگاهی و عوامل تحویل درب منزل سوپرمارکت های تحت قرارداد خود) تامین نمایند.
فروشگاه های خرده فروشی کوچک به سبب مزیت نزدیکی به محل زندگی، شاهد افزایش فروشی مشابه آنچه در شرایط نامساعد جوی به لحاظ محدودیت تردد مصرف کنندگان و در نتیجه، خرید در محل زندگی خود دیده می شود خواهند بود.

تبعات و توالی برای کسب و کارهای اروپایی فعال در حوزه مواد غذایی و آشامیدنی
اعمال سخت گیرانه ترین کنترل ها بر تردد آزادانه در سراسر اروپا (اگر تا کنون اعمال نشده باشد) پیش بینی می شود. ابلاغیه های جدید دراین زمینه می تواند منتج به تکرار دوره های خرید ناشی از وحشت زدگی شود.
پیش بینی می شود تغییر الگوی مصرف از خدمات غذایی (ارائه شده توسط کسب و کارها و شرکت های مسئول تهیه غذا در خارج از خانه) به خرده فروشی مواد غذایی (تهیه غذا توسط مصرف کنندگان) منجر به افزایش تقریبی ۱۰ تا ۱۵ درصد فروش در بخش خرده فروشی و حدودا به صفر رسیدن صرف غذا در خارج از خانه شود.
تجارت هتل داری، رستوران داری و تهیه غذا (HORECA) به حداقل خود می رسد که این امر بر فروشندگانی که بطور چشمگیری در این عرصه فعال می باشند تاثیر گذار خواهد بود. فروشندگان محصولات مربوط به هتل داری، رستوران داری و تهیه غذا در بازارهای صادراتی می بایست بازارهای مزبور را به دقت رصد نمایند و از محدودیت های قرنطینه ای مشابه در آنها اطلاع یابند.
به دلیل افزایش شدید بیکاری، واکنش میان زمان مشابه با شرایط رکود اقتصادی خواهد بود: خریداران برای صرفه جویی در هزینه های خود به کالاهای private label - پرایوت لیبل[۱] - آشپزی با بهره گیری از مواد اولیه پایه و پخت و پز در منزل (صرفه جویی در هزینه ها و استفاده از اوقات فراغت برای فعالیت بچه ها و والدین ناآرام به سبب قرنطینه طولانی) روی می آورند.
در حال حاضر، خریداران هرچه در فروشگاه ها می بینند می خرند و خرده فروشان اهمیت چندانی به پرایوت لیبل یا برند بودن کالاها نمی دهند.
هم زمان با تقاضای مصرف کنندگان و خرده فروشان برای تاییدیه های بیشتر در زمینه استانداردهای بهداشتی، ضدعفونی و غیره و عدم تمایل خریداران به تهیه کالاهای بسته بندی نشده، فرصت های جدید پدیدار می شود. بعضی از خرده فروشان برای پوشش کسری کالای خود در جستجوی کالاهای جدید و تهیه لیست آنها می باشند.
با عنایت به گسترش بحران، دغدغه کمبود مواد خام و وقفه در پروسه عرضه مطرح می باشد. برخی محصولات از کشور چین به سبب بسته شدن کارخانه ها و بنادر آن کشور کاملا نایاب است. اقلام با منشا اروپایی ممکنست به سبب فقدان شفافیت در جابجایی فرامرزی کالا با وقفه در عرضه روبرو شود. برخی از اقلام محلی نیز ممکنست به سبب بسته شدن کارخانه در مناطقی از شمال ایتالیا که بیشترین لطمه را دیده اند نایاب شود. اقلام بسته بندی و خاص جهت اسپری های تمیز کننده (ماشه و غیره) با کمبود شدید عرضه روبرو بوده و ممکنست طی شش هفته آتی کمیاب شود.
سایر کمبودها دراین زمینه عبارت است از تجهیزات محافظت فردی همچون ماسک های صورت جراحی و غیره.
کسب و کارهای مواد غذایی ناگزیر از پیش بینی سایر تمهیدات بهداشتی و ضدعفونی سازی به شرح ذیل می باشند:
دستورالعمل های حفظ بهداشت دست ها، دستورالعمل های ضد عفونی سطوح تحت تماس زیاد و غیره. اساسا، در امتداد کاهش ترس و نگرانی موجود، کسب و کارهای هوشمند از عملکرد مطلوبی در ملحوظ داشتن نحوه اعلام موارد مزبور به مشتریان و مصرف کنندگان نهایی برخوردار خواهند بود.

اقدامات فوری برای کسب و کار
کارفرمایان ناگزیر از ارائه رویه هایی برای تست و ایزولاسیون می باشند. بررسی دمای بدن کارکنان رواج گسترده ای خواهد یافت. در صورت ابتلای هریک از اعضای تیم، احیانا تمام اعضای تیم که با فرد مبتلا در تماس مستقیم بوده اند ایزوله می شوند. بمنظور ادامه حیات کسب و کار کارفرمایان، برخی تمهیدات کاهش تاثیرات ناشی از بیماری به شرح ذیل می باشد:
اعلام تفکیک زمانی، به عنوان مثال یک ساعت فاصله بین شیفت های روز و عصر بمنظور تفکیک کامل گروه های هر شیفت و محدود سازی هرگونه موارد مبتلاشدن به یک گروه خاص.


[۱] شرکت تولیدکننده محصولاتی مشخص، با فرمولی از قبل تعیین شده را با پکیج های استاندارد خود تحت برندی که مشتری انتخاب می کند به مشتری عرضه می نماید. در واقع مشتری محصول نهایی را با برند مورد نظر خود خریداری نموده و در بازار ارائه می دهد.

*: مدیر ارشد توسعه، سرمایه گذاری و عملیات فروشگاهی شرکت اسپار ایران
کارشناس حوزه ریتیل و خرده فروشی
۲۱۲۱


منبع:

1399/02/06
23:10:34
5.0 / 5
3399
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بیكاری , تجهیزات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب ثبت آسان
نظر شما در مورد این مطلب
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳

ثبت آسان

ثبت شرکت آسان

sabteasan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ثبت آسان محفوظ است