رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران مطرح كرد

بیش از ۳۲ هزار نفر در شوراهای حل اختلاف فعالیت دارند

بیش از ۳۲ هزار نفر در شوراهای حل اختلاف فعالیت دارند به گزارش ثبت آسان رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران از صلاحیت سازشی بعنوان با اهمیت ترین وظیفه شوراهای حل اختلاف نام برد و اظهار داشت: این نهاد که بیش از 32 هزار نفر در آن مشغول به فعالیت و انجام خدمت هستند، با فلسفه ایجاد صلح و سازش بنا نهاده شده است.



به گزارش ثبت آسان به نقل از ایسنا، غلامرضا مهدوی در گفت وگوی تلفنی با برنامه «آوای قانون» رادیو گفت و گو که با موضوع "نقش شورای حل اختلاف در ترویج صلح و سازش و کاهش ورودی پرونده ها در نهادهای قضایی" انجام شد، شورای حل اختلاف را منبعث از شرع مقدس اسلام عنوان نمود و اظهار داشت: آیات و روایات مختلفی درباب اصلاح ذات البین وجود دارد و در روایات مختلف نیز آشتی دادن و اصلاح بین مردم از روزه مستحبی چندین سال ارزش و اهمیت بیشتری دارد.

وی با یادآوری اینکه شوراهای حل اختلاف در زمان مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی در سال ۱۳۸۱ تأسیس شدند، اظهار نمود: قریب به دو دهه از تأسیس این نهاد با فلسفه ایجاد صلح و سازش می گذرد.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان، شوراها را یک نهاد مردمی عنوان نمود و اضافه کرد: برمبنای قانون کسانی که در شوراهای حل اختلاف مشغول به کار می باشند، اعضای افتخاری هستند و هم اکنون بیش از ۳۲ هزار نفر در این نهاد ذاتا مردمی فعالیت دارند.

مهدوی در ارتباط با صلاحیت شوراهای حل اختلافات در رسیدگی به پرونده ها بیان کرد: یک صلاحیت، درباره «رای» است. در ماده ۹ قانون شورا سلسله صلاحیت های قضایی برای رسیدگی به شوراهای حل اختلاف در نظر گرفته و احصاء شده است و بدین سبب مانند محاکم قضایی به پرونده ها رسیدگی و رای صادر می کنند. البته لایحه جدیدی در دست بررسی می باشد که این امر از شورا گرفته شود، اما هنوز نهایی نشده است.

وی با ذکر مثالی در این خصوص اظهار داشت: در شوراهای حل اختلاف قاضی شورا با مشورت اعضا تا مبلغ ۲۰ میلیون تومان اموال منقول را رسیدگی و حکم صادر می کند. دعاوی مربوط به تخلیه، تامین دلیل و دعاوی سه گانه خانواده یعنی جهیزیه، نفقه و مهریه تا حد نصاب ۲۰ میلیون تومان و مجازات درجه هشت نیز در شوراهای حل اختلاف رسیدگی می شوند که مجازات در نظر گرفته شده تا حد جزای نقدی تا یک میلیون تومان است.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان از صلاحیت سازشی بعنوان دومین و در عین حال با اهمیت ترین وظیفه این نهاد یاد کرد و اظهار داشت: این وظیفه در ماده هشت قانون شورا تعیین شده است؛ در ضمن این ماده مقرر شده است طرفین می توانند با رضایت تمام دعاوی امور مدنی را در شوراهای حل اختلاف با صلح و سازش مختومه کنند.





منبع:

1399/12/29
13:50:06
0.0 / 5
1022
تگهای خبر: رئیس , معاون
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب ثبت آسان
نظر شما در مورد این مطلب
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵

ثبت آسان

ثبت شرکت آسان

sabteasan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ثبت آسان محفوظ است