رئیس كانون سردفتران:

ثبت شکایت و بازرسی از دفاتر اسناد الکترونیکی می شود

ثبت شکایت و بازرسی از دفاتر اسناد الکترونیکی می شود به گزارش ثبت آسان، رییس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به سوالی درباره ی پاسخگویی به شکایات مردم اظهار داشت: تا حالا ثبت شکایت از ارائه خدمات دفاتر اسناد رسمی بصورت حضوری بود اما حالا تمهیداتی فراهم گشته است تا ثبت شکایت ها و بازرسی ها الکترونیکی شود.



به گزارش ثبت آسان به نقل از ایسنا، علی خندانی در یک نشست خبری اظهار داشت: با اهمیت ترین رسالت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دفاتر اسناد رسمی، تثبیت مالکیت افراد است و در این راستا، حاکمیت باید برای ترویج اسناد رسمی اقداماتی انجام دهد برای اینکه حالا با افزایش اختلافات ناشی از عدم ثبت قراردادها و اسناد رسمی و افزایش پرونده های قضائی روبرو می باشیم.

وی ضمن تاکید بر لزوم توسعه اسناد رسمی اظهار داشت: حالا اموال منقول و غیرمنقول و قراردادها ارزش بالایی دارد؛ بدین سبب لازم است در حوزه تثبیت مالکیت اقدام جدی صورت گیرد.

خندانی ضمن اشاره به طرح الزام به تنظیم سند رسمی غیرمنقول که حالا در مجمع تشخیص مصلحت نظام درحال بررسی است، اظهار داشت: با عاقبت رسیدن این طرح در امتداد تثبیت مالکیت و کاهش پرونده ها اقدام می شود.

وی ضمن اشاره به اجرای طرح کاداستر اظهار داشت: در این طرح سال ها عقب بوده ایم و الان بصورت جهادی و عملیاتی درحال پیگیری است و طبق آخرین اطلاعات ۹۹ درصد اراضی ملی دارای سند کاداستر شده است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اشاره کرد: در نتیجه اجرای دو طرح الزام به تنظیم سند رسمی غیرمنقول و کاداستر، به شدت از وقوع تخلفات همچون زمین خواری ها و جنگل خواری ها جلوگیری می شود برای اینکه اگر اسناد ثبت مالکیت صادر شود، امکان وقوع تخلف کم می شود برای اینکه خیلی از تخلفات ناشی از عدم وجود سند رسمی در کشور است.

وی ضمن اشاره به «تمام الکترونیک شدن پروسه ارائه خدمات در دفاتر اسناد رسمی» اظهار داشت: دفاتر اسناد رسمی مجازی راه اندازی می شود.

خندانی در پاسخ به سوالی درباره ی پاسخگویی به شکایات مردم اظهار داشت: تا حالا ثبت شکایت از ارائه خدمات دفاتر اسناد رسمی بصورت حضوری بود اما حالا تمهیداتی فراهم گشته است تا ثبت شکایت ها و بازرسی ها الکترونیکی شود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره ی سهولت دسترسی مردم به خدمات ثبتی درباره ی راه اندازی پلت فرم خدمات ثبت اسناد رسمی اشاره کرد: تا قبل از این روش سنتی جهت استفاده از خدمات ثبتی برقرار بود و متقاضیان برای دریافت خدمات ثبتی باید مراجعه حضوری به دفاتر میکردند و استعلام های لازم از مراجع مختلف باید بصورت حضوری انجام می شد اما حالا با همراهی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درصدد هستیم تا پلت فرم هایی را در اختیار مردم قرار دهیم تا پایین ترین میزان تردد را به دفاتر داشته باشند و تنها یک دفعه مراجعه و ارتباط با سردفتر برقرار کنند تا نقصها برطرف و اسناد امضا شود و اقدام لازم صورت گیرد و بدین سان دسترسی مردم را بوسیله گوشی تلفن همراه به امور ثبتی آسان نماییم و با عنایت به پیچیدگی فناوری، خیلی از امور ثبتی ظرف امسال ارائه می شود.

وی با اشاره به اینکه اسکن دفاتر بصورت کامل انجام شده است اظهار داشت: یکی از اقدامات ما پارسال تصویربرداری دفاتر جاری و دست نویس در کشور بود که انجام و تکمیل شد و اقدام موثر و خوب و جهادی بود و در کمتر از یکسال انجام شد.

خندانی افزود: بازرسی ما در کانون قریب یک ماه آتی الکترونیکی خواهد شد. همین طور جای پژوهشگاه کانون خالی بود که این پژوهشگاه به وجود آمد و ظرف چند روز اینده بهره برداری می شود و در بحث امور ثبتی است.

وی درباره ی علت متصل نشدن دفاتر کانون به درگاه ملی کسب وکار اظهار داشت: این امر تکلیف کانون نیست و تکلیف برعهده سازمان ثبت است تا هفته گذشته این اتصال صورت گرفت ولی یکسری اقداماتی باید محقق می شد؛ البته سازمان ثبت به درگاه ملی متصل است.

وی در پاسخ به سوالی درباره ی این که چرا از پلت فرم ها رونمایی نشد و آیا کشمکش بین شما و سازمان ثبت وجود دارد؟ اظهار داشت: ما اختلافی با سازمان ثبت نداریم و کار را بر طبق تفاهم پیش می بریم. در کنار سازمان ثبت هستیم و هیچ نقطه اختلافی نداریم و جلسات ما هر دوهفته یکبار برگزار می گردد.

وی با طرح این سوال که چرا پلت فرم ها رونمایی نشد؟ اظهار داشت: شرایط خاص دارد و باید جوانب کار مهیا باشد.

رئیس کانون سردفتران درباره ی عدم پاسخگویی به شکایات مردم اظهار داشت: در این حوزه بازرسی کانون مستقر است و مرجع بازرسی است و اگر کسی بخواهد شکایتی ثبت کند باید مراجعه حضوری داشته باشد و مستندات را ارائه دهد که قبلا هم گفتم ما این پروسه را الکترونیکی می نماییم.

وی درپاسخ به سوالی درباره ی افزایش تعرفه های دفاتر اظهار داشت: ما افزایش تعرفه نداشتیم بلکه اصلاح تعرفه داشتیم که از سال ۹۹ تا ۱۴۰۰ افزایش تعرفه نداشتیم و با این کار رضایت نسبی در همکاران هست.

وی درباره ی این که چرا دفترخانه ها قدیمی هستند؟ اظهار داشت: در بخشنامه دفاتر یکسری استانداردهایی بوده و دفتر اسناد رسمی باید استاندارد هایی داشته باشد و عموما دفاتری که احداث می شود استاندارد لازم را باید داشته باشد و دفاتر قدیمی هم تعدادشان پایین است و الان دفاتری که افتتاح می گردد با پیشرفته ترین تجهیزات تولید شده است.

وی در پاسخ به ایسنا درباره ی این که آزمون سردفتری امسال برگزار می گردد یا خیر؟ اظهار داشت: از برگزاری آزمون اطلاعی ندارم و تکلیف برعهده سازمان ثبت است.

وی اشاره کرد: دفاتر یک ریال خارج از تعرفه دریافت ندارند و هر خدمتی که در دفاتر ارائه می شود تعرفه اش مشخص است.

وی درباره ی تخلفات دفاتر اظهار داشت: بزرگترین هشدار ما به مردم این است که به سمت تنظیم سند رسمی در دفاتر اسناد بروند. یکی از صادق ترین و قانونمندترین مجموعه خصوصی در کشور دفاتر اسناد رسمی هستند. بطور کلی تخلفات دفاتر یا سهوی است یا عمدا رخ می دهد که تعدادش کم است. آمار دقیق این که چه تعداد دفاتر مورد تعقیب هستند را ندارم.

وی ادامه داد: در سه ماهه گذشته ۱۸۱ مورد بازرسی کلی از دفاتر تهران داشتیم و ۱۲۸ شکایت از جانب خود افراد به کانون واصل شده که ۱۲۳ مورد از جانب سازمان ثبت ارجاع شده و برخی موارد منجر به تبرئه شده است.

وی با اشاره به اینکه در کشور حدود ۸۳۰۰ دفتر فعال داریم، اظهار داشت: ۲۲۰۰ دفتر خانه در تهران فعال است.





منبع:

1402/04/06
12:57:59
5.0 / 5
345
تگهای خبر: بهره برداری , تجهیزات , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب ثبت آسان
نظر شما در مورد این مطلب
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱

ثبت آسان

ثبت شرکت آسان

sabteasan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ثبت آسان محفوظ است