اعتبارات سال آینده برای ایمنی راه ها و کاهش تلفات

اعتبارات سال آینده برای ایمنی راه ها و کاهش تلفات ثبت آسان: به گزارش ثبت آسان، بر مبنای لایحه بودجه ۱۴۰۳، دولت سیزدهم برای وزارت راه و شهرسازی منابع مختلف و اختیاراتی را در حوزه ایمنی راه ها، قائل شده است تا منجر به کاهش تلفات و مصدومیت های ناشی از حوادث رانندگی شود.


به گزارش ثبت آسان به نقل از ایسنا، در نیمه نخست سالجاری ۱۰ هزار و ۷۲۰ نفر در حوادث رانندگی جان خویش را از دست دادند و این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات۹۹۰۴ نفر بود، ۸.۲ درصد افزایش پیدا کرده است. از کل تلفات ناشی از تصادفات، ۸۴۰۶ نفر مرد و ۲۳۱۴ نفر زن بودند و ۷۳۳۸ نفر در تصادفات برون شهری، ۲۵۸۸ نفر در حوادث رانندگی درون شهری و ۶۵۴ نفر هم در مسیرهای روستایی جان خویش را از دست داده اند.
این گزارش رسمی پزشکی قانونی در آبان ماه است. اما باید در نظر داشت که سه عامل انسان، خودرو و راه در بروز تصادفات اثر گذار هستند و با وجود این که عامل انسانی بیشترین سهم را در بروز حوادث رانندگی دارد، دو بخش دیگر به نوبه خود برای کاهش حوادث و تلفات رانندگی تلاش می کنند که البته مستلزم هزینه و بودجه ضروری است.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، دولت سیزدهم در قسمت اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور نگاه ویژه ای به مبحث ایمنی راه ها داشته است و نه فقط در فصل در ارتباط با حمل و نقل، بلکه در سایر فصول این لایحه به این مورد پرداخته است که آنها را مورد بررسی قرار داده ایم.
با بازنگری لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، طبق بند چ تبصره ۶ (عوارض و مالیات)، وزارت راه و شهرسازی مکلف است با استفاده از ابزارهای هوشمند از کلیه وسایل نقلیه به استثنای وسایل نقلیه عمومی دارای صورت وضعیت و بارنامه با پلاک عمومی که در بزرگراه های شریانی تردد می کنند بر اساس میزان پیمایش به ازای هر کیلومتر و بر مبنای نوع خودرو با تصویب هیئت وزیران عوارض دریافت کرده و به حساب سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید تا در چارچوب بودجه سالانه، بعد از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور صرف توسعه، بهسازی، نگهداری، ایمن سازی و هوشمندسازی جاده های کشور کند.
سالانه بیشتر از ۶۰۰ میلیارد کیلومتر پیمایش در کشور انجام می شود
طبق اعلام سردار تیمور حسینی - جانشین رئیس پلیس فراجا - در اردیبهشت ماه، سالانه بیشتر از ۶۰۰ میلیارد کیلومتر پیمایش از راه بیشتر از ۵۲ میلیون راننده به وسیله ۳۹ میلیون وسیله نقلیه در سطح جاده ها و راه های شهری و روستایی کشور صورت می گیرد. حمل و نقل در کشور ما در قسمت زمینی حدود ۹۰ درصد از کل جابه جایی ها را به خود مختص کرده است و ۱۰ درصد باقی مانده با حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی است.
با عنایت به حجم بالای استفاده از حمل و نقل زمینی در کشور و پیش نیاز آن برای توسعه بیشتر در همه سطوح، اهمیت مبحث حمل و نقل، زیرساخت ها و ابعاد آن بسیار مورد توجه است، همینطور قابل ذکر است ۹۳ درصد از کالاهای ضروری کشور و ۸۲ درصد از مسافران به وسیله حمل و نقل جاده ای جابجا می شوند.
دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ و در بند پ تبصره ۱۲ (مسکن و حمل و نقل)، هم هر یک از شرکت ها و سازمان های وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل را مکلف کرده است، ۱۰۰ درصد سود قابل تقسیم خویش را بعد از کسر مالیات، ۵۰ درصد سود ویژه و سود سهام دولت مندرج در پیوست شماره ۳ این قانون تا سقف ۱۰ هزار میلیاردریال را به حساب صندوق توسعه حمل و نقل کشور نزد خزانه داری کل کشور که توسط وزارت راه و شهرسازی اعلام می شود، واریز نمایند و مبالغ واریزی حساب سرمایه اولیه صندوق، منظور و طبق اساس نامه آن صندوق به مصرف می رسد.
در ادامه به صندوق توسعه حمل و نقل کشور اجازه داده می شود تا با دریافت مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار برای تکمیل و یا راه اندازی طرح های انتفاعی بخش حمل و نقل از راه تاسیس صندوق طرح (پروژه) نسبت به جمع آوری منابع از بخش های غیر دولتی اقدام و نسبت به واگذاری سهام و یا تضمین حد اقل سودی معادل با نرخ سود تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار برای هر طرح (پروژه) اقدام نماید.
نقش صندوق توسعه حمل و نقل در ایمن سازی راه ها
شایان ذکر است، طبق ماده ۱ کلیات فصل اول اساسنامه صندوق توسعه حمل و نقل کشور، این «صندوق» با هدف ایجاد سازوکار تجهیز و تأمین منابع مالی پایدار برای توسعه زیرساخت و ناوگان حمل و نقل کشور، ارتقای ایمنی و افزایش سطح خدمات حمل و نقل کالا و مسافر تأسیس و به صورت شرکت دولتی اداره می شود. که باید این اتفاق نگاه دولت را به فال نیک گرفت و به شکلی از آن بعنوان مسئولیت اجتماعی در برابر فعالیتهای اقتصادی که از قبل صندوق توسعه حمل و نقل شکل می گیرد، یاد کرد.
توجه به مبحث ایمنی حمل و نقل، فارغ از رویکرد اجتماعی و در بعد اقتصادی هم از خسارت های جبران ناپذیری جلوگیری می کند. شاید این سوال در ذهن افکار عمومی میزان ضرر وارده چقدر است؟ در پاسخ به این سؤال باید اظهار داشت: سالانه بالغ بر ۸ درصد تولید ناخالص داخلی کشور صرف صدمه دیدگان تصادفات رانندگی می شود که طبق اعلام بانک مرکز درسال ۱۴۰۱ و با رشد ۴.۸ درصدی نسبت به سال پیش از آن این رقم ۸۱۱ هزار و ۹۳۲ میلیارد تومان محاسبه شده است. البته این رقم جدا از سهم قابل توجه حادثه دیدگان از بودجه سلامت و بیمه است.
تکلیف ۴۰ هزار میلیاردریالی صندوق تأمین خسارت های بدنی
دولت حتی طبق بند الف تبصره ۱۵ (قضایی، انتظامی و دفاعی) لایحه بودجه ۱۴۰۳، صندوق تأمین خسارت های بندی موظف کرده است؛ با تصویب شورایعالی حمل و نقل و ایمنی کشور مبلغ چهل هزار میلیاردریال (۴۰.۰۰۰. ۰۰۰.۰۰۰. ۰۰۰ ریال) به صورت نقدی با اوراق مالی اسلامی برای سرمایه گذاری در رفع نقاط حادثه خیز جاده ای به وزارت راه و شهرسازی پرداخت کند.
گفتنی است، بر مبنای مطالعات وزارت راه و شهرسازی از ۸۸۷ نقطه اولویت دار پرتصادف کشور، ۱۵۳ نقطه توسط سازمان تابعه رفع و اصلاح شده است و تا پایان سال جاری، ۲۴۷ نقطه دیگر در برنامه این سازمان برای اصلاح قرار دارد.
یادآور می شود، آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) در تاریخ ۲۶ شهریور ماه سال ۹۶ در مراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی در مورد حوادث جاده ای به مسئولان سفارش کردند «یک مساله ی اساسی اینست که نقاط حسّاس را، نقاط ضعف را، جستجو کنید و پیدا کنید. فرض بفرمایید قضیّه ی جادّه ها را و تصادف هایی که در جادّه ها پیش می آید. سهم نیروی انتظامی در پیشگیری از حوادث جادّه ای چقدر است؟ این را باید بررسی کرد. البتّه عوامل گوناگونی و دستگاههای مختلفی در این حوزه سهم دارند؛ سهم نیروی انتظامی، سهم وزارت راه، سهم دستگاههای گوناگونِ صنعتیِ دیگر در این حادثه چه اندازه است؟ کاری نماییم که مردم عزیز ما این بخش حادثه خیز و تلخ و دردناک را در زندگی خود نداشته باشند…»
در انتها خاطرنشان می شود، اجرای پروژه های هوشمندسازی و ایمن سازی راه های کشور، امری مستمر و البته دارای ابعاد گسترده ای است که نه تنها شامل نگهداری و بهسازی زیرساخت و رویه راه ها، علایم، ارتباطات تجهیزات، تاسیسات و مواردی از این دست می شود، بلکه رویکرد فرهنگی و آموزشی هم نقش بسیار پررنگی در آگاه سازی شهروندان نسبت به مخاطرات تصادفات و حوادث رانندگی دارد. بطور حتم دستگاههای دولتی در چارچوب کمیسیون ایمنی راه های کشور که دبیرخانه آن در وزارت راه و شهرسازی مستقر است تمام تلاش خویش را برای ایمن سازی راه ها و کاهش تلفات رانندگی به کار می بندند.



1402/09/15
14:09:20
5.0 / 5
264
تگهای خبر: آموزش , اداره , اقتصاد , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب ثبت آسان
نظر شما در مورد این مطلب
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴

ثبت آسان

ثبت شرکت آسان

sabteasan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ثبت آسان محفوظ است