عوارض 10 یورویی از مسافران پروازهای خارجی برچه مبنایی گرفته می شود؟
ثبت آسان: ثبت آسان: پس از ابلاغ بخشنامه دریافت عوارض 10 یورویی از مسافران پروازهای خارجی، این سوال در ذهن مردم به وجود آمد که اساسا چرا مجلس این مساله را تصویب کرد.
به گزارش ثبت آسان به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس یازدهم در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه بندی از لایحه را تصویب کردند که در آن مجوزی به وزرات راه شهرسازی برای دریافت معادل ۱۰ یورو از مسافران پروازهای خارجی داده می شد.
طبق بند (ت) جز۳ ماده ۵۷ قانون برنامه هفتم توسعه کشور، «وزارت راه و شهرسازی با رعایت سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مجاز است به منظور تامین منابع مالی اجرای طرح های توسعه ای و ارتقای خدمات فرودگاهی در فرودگاه های بین المللی، از مسافران پروازهای خارجی معادل ۱۰ یورو به نرخ مرکز مبادله به ازای هر مسافر که به شکل جداگانه در بلیت، درج و از مسافرین گرفتن می شود، دریافت و به حساب مربوط در خزانه داری کل کشور واریز نماید. پروازهای با مقاصد زیارتی از این حکم مستثنی است.»
چند روز پیش بخشنامه اجرای این قانون به به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ گردید که طبق توضیحات جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، «این عوارض شامل همه پروازهای خارجی می شود که روی بلیت مسافران اعمال خواهد شد. هدف از دریافت این عوارض توسعه زیرساخت های فرودگاه های کشور و خدمات مسافری است. این عوارض با عوارض خروج از کشور فرق دارد.»
همچنین مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در توضیحی تکمیلی بیان کرد که «سازمان هواپیمایی کشور هر هفته نرخ یورو مرکز مبادله را به شرکتهای هواپیمایی اعلام می کند که باید معادلی ریالی آن بر روی بلیت مسافران پروازهای خارجی اعمال شود.»
او اضافه کرد که «سفرهای زیارتی همچون نجف، بغداد و دمشق مشمول این عوارض نمی شوند همین طور مسافران زیر سن دو سال نیز از پرداخت این عوارض معاف هستند.»
علیرضا سلیمی و جعفر قادری نمایندگان مجلس که سابقه نمایندگی در دوره یازدهم را نیز دارند، در گفتگو با ایسنا به ارائه توضیحاتی درباره ی چرایی تصویب این مصوبه درمجلس و مبنای تعیین نرخ یورو برای دریافت عوارض پرداختند.
حجت الاسلام علیرضا سلیمی سخنگوی هیات رئیسه مجلس توضیح داد: در وهله اول ذکر این نکته ضرروری است که این مورد ربطی به عوارض خروج از کشور ندارد بلکه بر روی بلیت پروازهای خارجی اعمال می شود.
وی در مورد این که علت تعیین نشدن این نرخ به ریال، اظهار داشت: پروازهای خارجی بر طبق «ساعت - پرواز» و به نرخ یورو صورت می گیرد. ما در این قانون معادل سازی کردیم یعنی یا مسافر ۱۰ یورو پرداخت می کند و یا این که معادل آنرا به ریال می پردازد.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن در مورد این که چرا نرخ تعیین شده به یورو بوده و از سایر ارزها استفاده نشده است، اظهار داشت: چند سالی است که در جهت سیاست دلارزدایی اعداد و ارقام در بودجه و معادلات اقتصادی به دلار محاسبه نشده و از یورو استفاده می شود.
جعفر قادری نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به ایسنا اظهار داشت: با عنایت به تغییرات نرخ تورم در داخل کشور، نرخ ثابتی در قانون برنامه هفتم برای گرفتن عوارض از پروازهای خارجی تعیین شد تا در طول پنج سال آینده دستخوش تغییر نشود.
وی ا دامه داد: اگر این عوارض به ریال محاسبه می شد ممکن بود به علت کاهش ارزش پول ملی با کاهش نرخ مواجه شود.
قادری در مورد چرایی استفاده نکردن از ارزهای دیگری در این قانون، اظهار داشت: در ادامه سیاست کشور بر مبنای دلارزدایی، چند سالی است که در مناسبات اقتصادی ارزهای دیگری جایگزین دلار شده و در این قانون هم از نرخ یورو استفاده شده است.
منبع: ثبت آسان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب ثبت آسان