دستورالعمل تعیین مؤلفه های مؤثر در تعیین پاداش گزارشگران فساد

دستورالعمل تعیین مؤلفه های مؤثر در تعیین پاداش گزارشگران فساد ثبت آسان: دستورالعمل تعیین مؤلفه های مؤثر در تعیین پاداش گزارشگران فساد توسط رییس قوه قضائیه صادر شد.



به گزارش ثبت آسان به نقل از مهر، دستورالعمل تعیین مؤلفه های مؤثر در تعیین پاداش گزارشگران فساد توسط رییس قوه قضائیه صادر شد.
در اجرای تبصره (۵) ماده (۱۰) و با لحاظ فصل چهارم قانون دفاع از گزارشگران فساد و آیین نامه اجرایی فصل دوم قانون مذکور مصوب مصوب ۱۴۰۳ دستورالعمل تعیین مؤلفه های مؤثر در تعیین پاداش گزارشگران فساد به شرح مواد آینده است.
ماده یک: مفهوم واژگان و عبارات اختصاری بکار رفته در این دستورالعمل در معانی زیر به کار می رود:
قانون: قانون دفاع از گزارشگران فساد مصوب ۱۴۰۲.
آیین نامه آیین نامه اجرایی فصل دوم قانون دفاع از گزارشگران فساد مصوب ۱۴۰۳ هیات وزیران.
گزارشگر هر شخص حقیقی یا حقوقی خصوصی که با رعایت شرایط مقرر در قانون، وقوع فساد را از راه سامانه گزارشگران فساد به نهاد پذیرنده مربوط گزارش کند.
گزارش شونده: شخصی که ارتکاب فساد در ارتباط با وی گزارش شده است.
مؤلفه های مؤثر در تعیین پاداش عناصری که بر مبنای امتیازات فاکتورهای آنها، میزان پاداش خبرنگار مشخص می شود.
فساد: رفتارهای موضوع تبصره بند (۱) ماده (۱) و ماده (۲) قانون.
نهاد پذیرنده: نهادهای موضوع بند ۳ ماده یک قانون.
ماده دو: صدور حکم به پرداخت پاداش با رعایت مواد (۹) و (۱۰) قانون و تبصره ماده (۴) بخشنامه، توسط مرجع رسیدگی کننده به گزارش فساد، شامل اولین یا تجدید نظر، بر مبنای میزان تأثیر گذاری گزارش در کشف فساد و امتیازهای کسب شده مطابق این دستورالعمل و جدول ماده (۱۴) آن صورت می گیرد.
ماده سه: مؤلفه های مؤثر در تعیین پاداش خبرنگار فساد مطابق قانون و فصل چهارم آیین نامه اجرایی آن به شرح زیر است:
وضعیت گزارش.
موضوع گزارش.
گزارشگر.
گزارش شونده.
ماده چهار: فاکتورهای مؤلفه وضعیت گزارش برای تعیین میزان پاداش با رعایت مواد (۵) و (۶) این دستورالعمل به شرح زیر است:
تأثیر اطلاعات ارائه شده در کشف یا اثبات فساد یا هر دو؛
مقطع زمانی ارائه گزارش.
ماده پنج: میزان شاخص تأثیر اطلاعات ارائه شده در کشف یا اثبات فساد با لحاظ صحت، استناد و اثبات پذیری مدارک و مستندات و حسب مورد مبنا قرار گرفتن گزارش در تحقیقات قرار جلب دادرسی، کیفرخواست یا حکم مراجع رسیدگی کننده تعیین می شود.
ماده شش: شاخص مقطع زمانی ارائه گزارش باتوجه به هر یک از موارد زیر ملاک تعیین پاداش قرار می گیرد:
پیش یا بعد از کشف جرم؛
پیش با بعد از امحای ادله و اسناد؛
پیش یا بعد از متواری شدن مرتکبان فساد و مرتبطان آنها.
ماده هفت: فاکتورهای مربوط به مؤلفه موضوع گزارش برای تعیین میزان پاداش به شرح زیر است:
اهمیت و گستردگی فساد بر مبنای تعداد افراد درگیر شامل بزهکار و بزه دیده سازمان یافتگی و مانند آن؛
نوع جرم از جهت مالی یا غیر مالی؛
آثار اجتماعی و اقتصادی گزارش بر مبنای میزان تاثیری که در جلوگیری از بروز عواقب زیان بار اجتماعی و نیز خسارت های کلان اقتصادی به وجود آورده است؛
ارزش مال موضوع فساد.
ماده هشت: نصاب شاخص (ارزش مال موضوع فساده) برای تعیین میزان پاداش با لحاظ قانون برگزاری مناقصات مصوب ۱۳۸۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی اعلامی از جانب هیات وزیران در هر سال به شرح زیر است:
تا حداقل نصاب معاملات بزرگ؛
بیش از حداقل نصاب معاملات بزرگ تا یکصد برابر؛
بیش از یکصد برابر نصاب معاملات بزرگ تا هزار برابر؛
بیش از هزار برابر نصاب معاملات بزرگ تا ده هزار برابر؛
بیش از ده هزار برابر نصاب معاملات بزرگ تا یکصد هزار برابر؛
بیش از یکصد هزار برابر نصاب معاملات بزرگ تا یک میلیون برابر؛
بیش از یک میلیون برابر و بیشتر نصاب معاملات بزرگ.
ماده نه: فاکتورهای مؤلفه (گزارشگر) برای تعیین میزان پاداش به شرح زیر است:
میزان زیان و لطمه های احتمالی شامل (مادی و معنوی) ناشی از گزارشگری به خبرنگار و افراد وابسته وی؛
شخصیت حقیقی یا حقوقی گزارشگر؛
سابقه خبرنگار در ارائه گزارش های منجر به احراز فساد؛
همکاری خبرنگار بمنظور کشف فساد؛
رابطه خبرنگار با سازمان محل وقوع فساد.
ماده ده: فاکتورهای مؤلفه (گزارش شونده) برای تعیین میزان پاداش به شرح زیر است:
سمت با جایگاه گزارش شونده؛
سطح سازمانی محل وقوع فساد.
ماده یازده: اجزای شاخص (سمت یا جایگاه گزارش شونده) برای تعیین میزان پاداش به شرح زیر است:
مقامات موضوع ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر اشخاص هم تراز آنان و دارندگان پایه های ۱۰ و ۱۱ قضائی؛
سایر دارندگان پایه های قضایی و مدیران دستگاه های اجرایی، موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مدیران موسسات خصوصی مأمور به خدمات عمومی از قبیل بانکها و موسسات اعتباری، شرکت های بیمه، نمایندگی ها و کارگزاری های بیمه و بورس، شرکت های سهام عدالت، شرکت های آب و فاضلاب، توزیع برق، مدیریت تولید برق و مخابرات و کلیه شرکت های سرمایه گذاری و یا شرکت های زیر مجموعه آنها، اتاق های تجاری، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اصناف ایران و تعاون ایران، سازمان نظام مهندسی، سازمان نظام پزشکی، مراکز و کانون های استانی وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری، کانون سردفتران و دفتریاران، دفاتر پیشخوان دولت، دفاتر خدمات قضایی و دفاتر پلیس + ۱۰؛
سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی و کارکنان دستگاه ها سازمان ها موسسات و شرکت های مذکور در بند ۲ این ماده.
ماده دوازده: اجزای شاخص (سطح سازمانی محل وقوع فساد) برای تعیین میزان پاداش به شرح زیر است:
دستگاه های گزارش شونده بین المللی یا خارجی؛
دستگاه های گزارش شونده ملی؛
دستگاه های گزارش شونده استانی؛
دستگاه های گزارش شونده محلی.
ماده سیزده: نهاد پذیرنده بر مبنای سامانه گزارشگران فساد امتیاز خبرنگار را به مرجع رسیدگی کننده پیشنهاد می دهد.
ماده چهارده: امتیاز مؤلفه های گزارش بمنظور تعیین میزان پاداش گزارشگر، مطابق جدول زیر محاسبه می شود. مرجع رسیدگی کننده حتی الامکان متناسب با میزان امتیاز مأخوذه با لحاظ سقف پاداش مقرر در ماده (۱۰) قانون (تا دو درصد (%۲) ارزش ریالی موضوع پرونده) نسبت به تعیین آن اقدام می کند:
دستورالعمل تعیین مؤلفه های مؤثر در تعیین پاداش گزارشگران فساد
دستورالعمل تعیین مؤلفه های مؤثر در تعیین پاداش گزارشگران فساد
دستورالعمل تعیین مؤلفه های مؤثر در تعیین پاداش گزارشگران فساد
این دستورالعمل در ۱۴ ماده در تاریخ ۲۶ شهریور ماه ۱۴۰۴ به تصویب رییس قوه قضائیه رسید و از تاریخ تصویب لازم الاجرا است.

ماده شش: شاخص مقطع زمانی عرضه گزارش با عنایت به هر یک از موارد زیر ملاک تعیین پاداش قرار می گیرد: پیش یا پس از کشف جرم؛ پیش با پس از امحای ادله و اسناد؛ پیش یا پس از متواری شدن مرتکبان فساد و مرتبطان آنها. ماده هشت: نصاب شاخص (ارزش مال مبحث فساده) برای تعیین میزان پاداش با لحاظ قانون برگزاری مناقصات مصوب ۱۳۸۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی اعلامی از طرف هیئت وزیران در هر سال به شرح زیر است: تا حداقل نصاب معاملات بزرگ؛ بیشتر از حداقل نصاب معاملات بزرگ تا یکصد برابر؛ بیشتر از یکصد برابر نصاب معاملات بزرگ تا هزار برابر؛ بیشتر از هزار برابر نصاب معاملات بزرگ تا ده هزار برابر؛ بیشتر از ده هزار برابر نصاب معاملات بزرگ تا یکصد هزار برابر؛ بیشتر از یکصد هزار برابر نصاب معاملات بزرگ تا یک میلیون برابر؛ بیشتر از یک میلیون برابر و بیشتر نصاب معاملات بزرگ. ماده یازده: اجزای شاخص (سمت یا جایگاه گزارش شونده) برای تعیین میزان پاداش به شرح زیر است: مقامات مبحث ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر اشخاص هم تراز آنان و دارندگان پایه های ۱۰ و ۱۱ قضائی؛ سایر دارندگان پایه های قضایی و مدیران دستگاه های اجرایی، مبحث ماده ۲۹ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مدیران مؤسسات خصوصی مأمور به خدمات عمومی از قبیل بانک ها و مؤسسات اعتباری، شرکت های بیمه، نمایندگی ها و کارگزاری های بیمه و بورس، شرکت های سهام عدالت، شرکت های آب و فاضلاب، توزیع برق، مدیریت تولید برق و مخابرات و کلیه شرکت های سرمایه گذاری و یا شرکت های زیر مجموعه آنها، اتاق های تجاری، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اصناف ایران و تعاون ایران، سازمان نظام مهندسی، سازمان نظام پزشکی، مراکز و کانون های استانی وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری، کانون سردفتران و دفتریاران، دفاتر پیشخوان دولت، دفاتر خدمات قضایی و دفاتر پلیس + ۱۰؛ سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی و کارکنان دستگاهها سازمان ها مؤسسات و شرکت های مذکور در بند ۲ این ماده.


منبع:

1404/06/31
12:57:27
5.0 / 5
85
تگهای خبر: اقتصاد , بانك , بیمه , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط ثبت آسان
نظرات بینندگان در مورد مطلب ثبت آسان
نظر شما در مورد این مطلب
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
پربیننده های ثبت آسان

پرچالشهای ثبت آسان

جدیدترین های ثبت آسان

ثبت آسان

ثبت شرکت آسان
ثبت آسان؛ راهنمای جامع ثبت شرکت و تغییرات آن

sabteasan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ثبت آسان محفوظ است