كدام گروه از محكومان مشمول عفو رهبری نوروز ۹۹ شدند؟

كدام گروه از محكومان مشمول عفو رهبری نوروز ۹۹ شدند؟ ثبت آسان: به مناسبت اعیاد رجبیه، عید نوروز و مبعث پیامبر اعظم(ص) صورت گرفت، رهبر انقلاب اسلامی با عفو و تخفیف مجازات برخی از محكومان موافقت كردند.



به گزارش ثبت آسان به نقل از ایسنا، رهبر انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه رئیس قوه قضاییه كه به مناسبت اعیاد رجبیه، عید باستانی نوروز و بخصوص مبعث پیامبر گرامی اسلام (صلی الله ضد و آله و سلم) و با عنایت به لزوم كاهش جمعیت زندانیان، شرایط و ضوابط عفو یا تخفیف مجازات محكومانی را كه محكومیت آنها تا تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ قطعیت یافته باشد، به تفصیل عرضه و درخواست تصویب آنرا مطرح كرده بود، موافقت كردند.

متن نامه رئیس قوه قضائیه و پاسخ رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر مبارك حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای ادام الله ظله الوارف
رهبر معظم انقلاب اسلامی
با اهدای سلام و تحیّات
احتراماً، ضمن عرض تبریك به مناسبت فرا رسیدن اعیاد رجبیه، عید باستانی نوروز و بخصوص مبعث پیامبر اعظم(ص) و با عنایت به شرایط حساس كشور و ضرورت كاهش جمعیت زندانیان، در اجرای بند ۱۱ از اصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در جهت بازاجتماعی شدن زندانیان و كاهش اثرات سوء حبس بر خانواده آنان، بدینوسیله شرایط و ضوابط عفو به محضر مبارك تقدیم می شود تا در صورت تصویب حضرت مستطاب عالی محكومان دادگاههای عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حكومتی كه محكومیت آنها تا تاریخ ۹۸/۱۲/۲۸ قطعیت یافته باشد به شرح آتی واجد شرایط استفاده از عفو و تخفیف تشخیص داده می شوند، مشمول عفو یا تخفیف مجازات واقع و از رأفت اسلامی بهره مند شوند.

الف- محكومان به حبس كه در زندان به سر می برند:
۱) باقیمانده محكومیت محكومان به حبس تا ده سال، به شرط آنكه تا تاریخ ۹۸/۱۲/۲۸ حداقل یك سوم از مدت محكومیت را تحمل كرده باشند.
۲) باقیمانده محكومیت محكومان به حبس بیشتر از ده سال (غیر از حبس ابد)، به شرط آنكه تا تاریخ ۹۸/۱۲/۲۸ حداقل یك دوم مدت محكومیت را تحمل كرده باشند.
۳) باقیمانده محكومیت حبس كلیه محكومان جرائم غیرعمدی.
۴) باقیمانده محكومیت حبس (غیر از حبس ابد) خانمهایی كه به حكم قانون سرپرستی یا حضانت فرزندانشان را برعهده دارند، در صورتیكه حداقل یك پنجم حبس را تحمل كرده باشند.
۵) باقیمانده محكومیت حبس (غیر از حبس ابد) محكومان ایثارگر و خانواده معظم شهداء (پدر، مادر، همسر، فرزند) به شرط آنكه حداقل یك پنجم حبس را تحمل كرده باشند.

تبصره- مشمولین این بند ملزم به عرضه تأییدیه لازم از مراجع ذی ربط بوده و مصادیق ایثارگری هم تابع قوانین و مقررات مربوط می باشد.

۶) باقیمانده محكومیت حبس بیماران صعب العلاج یا لاعلاج كه مراتب بیماری آنان تا پیش از آخر دوره محكومیت مورد تأیید كمیسیون پزشكی قانونی قرار گیرد.
بدیهی است اقدامات دادگاه در جهت مواد ۵۰۲ و ۵۲۲ قانون آئین دادرسی كیفری مانع اعمال این عفو نیست.
۷) باقیمانده محكومیت حبس محكومان ذكور بالای ۷۰ سال تمام و اناث بالای ۶۰ سال تمام به استناد اسناد سجلی و در مورد شهروندان بیگانه فاقد اسناد معتبر به تأیید پزشكی قانونی به شرط آنكه در محكومیت به حبس (غیر از حبس ابد)، حداقل یك پنجم و در محكومیت به حبس ابد، حداقل ۸ سال تحمل حبس نموده باشند.
۸) باقیمانده محكومیت حبس شهروندان بیگانه كه فقط به جرم ورود یا اقامت غیر مجاز محكوم شده اند.

تبصره- مشمولین این بند بعد از طرد از كشور چنانچه ظرف مدت ۱۰ سال بدون مجوز وارد قلمرو جمهوری اسلامی ایران شوند، عفو آنان كان لم یكن تلقی و باقیمانده مجازات آنان اجرا خواهد شد.

۹) باقیمانده محكومیت محكومان جرائم در رابطه با مواد مخدر كه میزان مواد مبحث محكومیت آنها در هروئین، روانگردان های صنعتی و مشتقات آنها تا حداكثر پنج گرم و در تریاك و مشتقات آن حداكثر ۵۰۰ گرم بوده، در صورت فقدان سابقه محكومیت و تحمل یك پنجم محكومیت.

ب- محكومان به جزای نقدی كه به دلیل عجز از پرداخت جزای نقدی در زندان به سر می برند:
۱) باقیمانده محكومیت محكومان به جزای نقدی تا دویست میلیون ریال.
۲) باقیمانده محكومیت محكومان به جزای نقدی بیشتر از دویست میلیون ریال تا پانصد میلیون ریال، چنانچه تا تاریخ ۹۸/۱۲/۲۸ حداقل به مدت چهار ماه تحمل حبس نموده باشند.
۳) باقیمانده محكومیت محكومان به جزای نقدی بیشتر از پانصد میلیون ریال تا یك میلیارد ریال، چنانچه تا تاریخ ۹۸/۱۲/۲۸ حداقل به مدت یك سال تحمل حبس نموده باشند.
۴) باقیمانده محكومیت محكومان به جزای نقدی بیشتر از یك میلیارد ریال تا دو میلیارد ریال، چنانچه تا تاریخ ۹۸/۱۲/۲۸ حداقل به مدت دو سال تحمل حبس نموده باشند.

پ- شرایط استفاده از عفو:

۱) نداشتن بیشتر از یك فقره سابقه محكومیت مؤثر كیفری.
۲) عدم ارتكاب جرم عمدی جدید مستوجب مجازات درجه یك تا پنج مبحث ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲/۲/۱ در روزهای تحمل حبس در حال اجرا یا در زمان مرخصی اعطایی.
۳) نداشتن شاكی یا مدعی خصوصی و یا جلب رضایت وی و یا جبران ضرر و زیان و یا ترتیب پرداخت خسارت مدعی خصوصی و زیان دیده (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) تا پیش از آخر دوره محكومیت.

تبصره- معاونت در جرائم، به استثناء قتل عمد احتیاج به جلب رضایت شاكی یا مدعی خصوصی نداشته و مانع اعمال عفو نمی باشد.

۴) عدم استفاده از عفو در محكومیت های قبلی و فعلی.

ت- مرتكبین جرائم ذیل از شمول این عفو مستثنی می باشند:

۱) ارتكاب هرگونه جرائم مربوط به مواد مخدر به صورت مسلحانه یا عمده (منظور از جرائم عمده، كلیه جرائم مربوط به مواد مخدر با مقدار مواد بیشتر از یكصد كیلوگرم تریاك و ملحقات آن و بیشتر از دو كیلوگرم هروئین یا روانگردان و ملحقات آنها می باشد).
۲) قاچاق اسلحه و مهمات.
۳) جرائم امنیتی با محكومیت بیش از پنج سال حبس.
۴) آدم ربایی در صورت عدم گذشت شاكی خصوصی.
۵) اسیدپاشی.
۶) تجاوز به عنف.
۷) دایر كردن مراكز فساد و فحشاء.
۸) سرقت مسلحانه یا مقرون به آزار یا سرقت سارقینی كه میزان محكومیت حبس آنان بیشتر از پنج سال باشد.
۹) اختلاس.
۱۰) ارتشاء بیشتر از پانصد میلیون ریال.
۱۱) كلاهبرداری بیشتر از یك میلیارد ریال.

تبصره- جرائم در حكم كلاهبردای یا داری مجازات كلاهبرداری از شمول این عفو مستثنی نمی باشند.

۱۲) جعل اسكناس و ضرب سكه تقلبی.
۱۳) پولشویی.
۱۴) اختلال در نظام اقتصادی كشور. (با محكومیت بیشتر از پنج سال حبس)
۱۵) كلیه جرائم مربوط به مشروبات الكلی.
۱۶) كلیه جرائم مبحث قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز با ارزش ریالی بیشتر از دو میلیارد ریال.

تبصره ۱- معاونین جرائم مبحث بندهای ۱، ۵، ۱۴ این قسمت هم از شمول عفو مستثنی می باشند.

تبصره ۲- عفو مبحث این دستورالعمل ناظر به محكومیت در حال اجرا در زمان عفو (۹۸/۱۲/۲۸) بوده و شامل سایر محكومیت ها نخواهد شد.

«والامر الیكم والسلام علیكم و رحمةالله و بركاته»
سیّد ابراهیم رئیسی


بسمه تعالی

با سلام و تحیت و تبریك با پیشنهاد جنابعالی موافق میشود.

والسلام علیكم و رحمةالله
سیّدعلی خامنه ای
۲۷ اسفند ۱۳۹۸




1398/12/28
22:40:36
5.0 / 5
3723
تگهای خبر: اقتصاد , رئیس , سازمان , سرپرست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب ثبت آسان
نظر شما در مورد این مطلب
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳

ثبت آسان

ثبت شرکت آسان

sabteasan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ثبت آسان محفوظ است