هشدار انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی به ایرلاین ها
۱۰۰ میلیارد بدهی را ندهید شكایت می نماییم
به گزارش ثبت آسان رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با درخواست از شركت های هواپیمایی برای استرداد وجه پروازهای باطل شده، اظهار داشت: ایرلاین های ایرانی و خارجی حدود یك صد میلیارد تومان به آژانس های مسافرتی و مردم بدهكارند.
حرمت الله رفیعی به ایسنا اظهار داشت: این بدهی كه قسمتی از آن طلب آژانس های مسافرتی و بخش دیگر طلب مردم از بعضی ایرلاین های داخلی و خارجی است، سبب بروز مشكلات زیادی شده و نارضایتی و شكایت مسافران را از آژانس های مسافرتی به دنبال داشته، درحالی كه ما فقط فروشنده خدمات ایرلاین ها بودیم.
وزارت راه در ششم اسفندماه بخشنامه ای را صادر كرد و از شركت های هواپیمایی خواست وجوه بلیت های كنسل شده را بدون كسر جریمه به مردم بازگردانند. خیلی از ایرلاین ها پرداخت این وجوه را به پس از تعطیلات نوروز موكول كردند، اما رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی به ایسنا گفت هنوز بخش زیادی از این مبلغ به مردم و آژانس های مسافرتی بازگردانده نشده و مشكلات بسیاری را ایجاد كرده است.
حجم زیادی از این مبالغ به پروازهای خارجی مربوط می شوند كه با شیوع گسترده ویروس كرونا در خیلی از كشورها و مسدود شدن مرزهای هوایی، باطل شدند، درحالی كه هنوز هزینه بلیت این پروازهای باطل شده برگردانده نشده است.
انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در نامه ای خطاب به برخی ایرلاین ها همچون ایران ایر، ماهان، ایرفلوت (روسیه)، قطر، تركیش، ایرعربیا (امارات)، آزال (جمهوری آذربایجان)، عمان ایر، امارات و اتریش ـ لوفتهانزا (آلمان) اعلام نموده است: «همان گونه كه مستحضرید بر طبق دستورات وزیر راه و شهرسازی و اطلاعیه ها و دستورالعمل های سازمان هواپیمایی كشوری درباب استرداد بدون جریمه و فوری وجوه دریافتی از مسافران بابت بلیت پروازهای ابطال شده به سبب شیوع ویروس كرونا در اسفندماه ۹۸ دفاتر خدمات مسافرت هوایی سراسر كشور شاهد مراجعات و پیگیری ها و شكایت های گوناگون و به حق مسافرانی هستند كه تقاضای استرداد وجوه بلیت های خودرا دارند، در صورتیكه تا كنون آژانس های مسافرت هوایی موفق به دریافت مبالغ مذكور از آن شركت (هواپیمایی) نشده اند و همین مورد مشكلات فراوانی را برای پاسخگویی به مراجع قانونی ایجاد كرده است.
این انجمن ضمن درك شرایط نامطلوب پیش آمده از آن شركت تقاضا دارد كه در اسرع وقت بر طبق بخشنامه های صادره از طرف سازمان هواپیمایی كشوری و مراجع قانونی كشور نسبت به پرداخت مطالبات دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی اقدام نماید تا بر آن اساس مطالبات مسافرانی كه بلیت آن شركت را ابتیاع نكرده اند، اقدام گردد. در غیر این صورت آژانس های مسافرت هوایی برای پاسخگویی به مراجع قانونی و دفاع از كسب و كار خود در مقابل شكایت گوناگون مسافران مجبور خواهند بود كه با وجود میل باطنی، شكایت متقابلی مقابل آن شركت هواپیمایی طرح كند كه امید است با تدبیر آن شركت و انجام مذاكرات با سازمان هواپیمایی كشوری در هفته آتی نیازی به پیگیری امور بوسیله مراجع قضایی نباشد.»
آژانس های مسافرتی به سبب ناتوانی در بازپرداخت هزینه های بلیت های كنسل شده با شكایت و اخطارهای گسترده و همین طور پلمب روبه رو شده اند. بعضی از آنها به ایسنا گفته اند تا وقتی شركت های هواپیمایی و هتل ها هزینه مسافر را پس ندهند، آنها قادر به بازگرداندن طلب مردم نخواهند بود.
منبع: ثبت آسان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب ثبت آسان