وعده یک و نیم ساله برای تکمیل راه آهن چابهار زاهدان

وعده یک و نیم ساله برای تکمیل راه آهن چابهار زاهدان ثبت آسان: پروژه 12 ساله راه اندازی راه آهن چابهار _ زاهدان به عنوان یکی از مهم ترین پروژه های زیرساختی ایران که نقش کلیدی در توسعه اقتصادی، ترانزیتی و اجتماعی شرق کشور دارد، بنابر گفته مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران تا یکسال و نیم آینده تکمیل می شود.



به گزارش ثبت آسان به نقل از ایسنا، سال ها پیش برمبنای مصوبه هیات دولت درباب طرح توسعه شرق کشور و همین طور طرح توسعه سواحل مکران، راه اندازی راه آهن چابهار - زاهدان به طول حدود ۶۳۴ کیلومتر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

این طرح با هدف ایجاد کریدور شمال - جنوب در شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی کشور و بهره مندی از مزایای ترانزیت ریلی کشور، بوسیله اتصال آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی طراحی شد.

براساس اطلاعات انتشار یافته راه اندازی این خط ریلی در دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده که از چابهار شروع و بعد از عبور از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شهر زاهدان منتهی می شود.

اهداف اجرای این پروژه ۱۲ ساله اتصال بندر شهید بهشتی چابهار (تنها بندر اقیانوسی کشور) به شبکه ریلی، دسترسی مردم چابهار، نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شبکه ریلی کشور، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی و صنایع بومی منطقه و مباحث پدافند غیرعامل است.

بنابر گفته مجریان پروژه، قطعات آخر پروژه حدفاصل خاش تا زاهدان به طول ۱۵۵ کیلومتر در سال ۱۴۰۱ به افتتاح و بهره برداری رسیده و مابقی خط یعنی حدفاصل چابهار تا خاش نیز که طول آن به بالای ۴۵۰ کیلومتر می رسد پیشرفت فیزیکی ۷۰ تا ۸۰ درصدی دارد.

سال گذشته معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام نموده بود که امیدواریم این پروژه تا پایان ۱۴۰۴ و یا اوایل ۱۴۰۵ تمام شود و مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتم الانبیا (ص) هم گفته بود که راه آهن چابهار - زاهدان در مرحله تکمیل بخش های مختلف است و بالاتر از ۴۵۰ کیلومتر باقیمانده در این پروژه تا یکی - دو سال آینده به بهره برداری می رسد.

وزیر راه و شهرسازی نیز مدتی پیش اعلام نمود که خط ریلی چابهار - زاهدان را با جدیت پیش می بریم و تا پایان امسال آنرا به پایان می رسانیم؛ البته این مسیر باید تا سرخس ادامه یابد.




جبارعلی ذاکری_ مدیرعامل راه آهن نیز در صحبت های اخیر خود با اعلان اینکه بندر چابهار در مقایسه با بنادر دیگر مزایایی دارد، اظهار داشت که چابهار بندری است که به اقیانوس متصل بوده، عمق بیشتر دارد و رسوب گذاری کمتر در آن اتفاق می افتد در نتیجه هزینه های نگهداری کمتری خواهد داشت و مزایایی بیشتری دارد.

به گفته وی در سال ۱۲۱۹ نشریه ای در کلکته پیش بینی کرده بود که بندر چابهار بهترین گزینه برای مراودات زمینی کشورهای شوروی سابق با آب های آزاد است.

مدیرعامل راه آهن همین طور اظهار نمود که در بندر چابهار مطالعات زیادی انجام شده و نشان میدهد که این منطقه می تواند موجب رونق و توسعه جنوب شرق ایران شود.

وی با اشاره به این که هم اکنون از هندوستان و چین بوسیله مسیر بندرعباس به سوی پاکستان و افغانستان حمل بار صورت می گیرد که مسیر طولانی است، اظهار داشت: اگر مسیر چابهار به زاهدان به بهره برداری برسد مرز میلک کمی بالاتر از زاهدان می تواند به عنوان نقطه اتصال ورودی و خروجی به افغانستان باشد که در طرح توسعه ریلی شرق کشور نیز این طرح دیده شده است.

ذاکری با اعلان اینکه بهره برداری از این پروژه ظرفیت شبکه ریلی را افزایش خواهد داد، اظهار داشت که پیش بینی ها این است که تا انتهای سالجاری اتصال به شبکه تکمیل شود البته بهره برداری ممکنست کمی دیر تر باشد. یعنی تا یکسال و نیم آینده چابهار_ زاهدان به بهره برداری می رسد.



منبع:

1404/02/20
11:27:24
5.0 / 5
13
تگهای خبر: اقتصاد , بهره برداری , پروژه , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط ثبت آسان
نظرات بینندگان در مورد مطلب ثبت آسان
نظر شما در مورد این مطلب
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
پربیننده های ثبت آسان

پرچالشهای ثبت آسان

جدیدترین های ثبت آسان

ثبت آسان

ثبت شرکت آسان
ثبت آسان؛ راهنمای جامع ثبت شرکت و تغییرات آن

sabteasan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ثبت آسان محفوظ است