رشد ۶۹ درصدی میزان وصول معوقات بانکها در سال ۱۴۰۳
به گزارش ثبت آسان، رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: میزان رشد وصول معوقات بانکها برمبنای آمار نامه الکترونیک نسبت به زمان مشابه سال قبل معادل 69.3 درصد است.
به گزارش ثبت آسان به نقل از مهر، حسن بابایی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، درباره ی اهم اقدامات تحولی معاونت اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال ۱۴۰۳، اظهار داشت: با توجه به ظرفیتهای قانونی موجود و مقررات مرتبط همچون بند (ج) ماده ۴ قانون برنامه پنج ساله هفتم توسعه، پلمب الکترونیکی دفاتر تجاری شرکتها و حذف دفاتر فیزیکی مذکور با هماهنگی دستگاه های ذیربط همچون سازمان امور مالیاتی بصورت جدی در دستور کار و از تاریخ ۲۳ تیر ۱۴۰۳ بصورت کامل اجرائی شده است. در ضمن پروسه امضا الکترونیکی اظهار نامه پلمب دفاتر که سبب حذف مراجعه حضوری به مراجع ثبت شرکتها شده، اجرائی شده است.
تعیین نام هوشمند
وی ادامه داد: یکی از تحولات مهم انجام شده در بازطراحی سامانه ثبت شرکت ها، پروسه الکترونیکی و هوشمند سازی تعیین نام اشخاص حقوقی در امتداد تحقق شعار سال و تسهیل و تسریع فرایندهای حوزه ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری است که در این پروسه جدید متقاضی پیش از ارسال نام درخواستی خود با درج نام در سامانه برون سازمانی بطور آنی از امکان رد و یا تأیید نام باخبر و در صورتیکه نام درخواستی قابلیت تأیید را نداشته باشد نام هایی متناسب با درخواست که قابلیت تأیید را دارند به متقاضی پیشنهاد می شود.
راه اندازی پروسه OTP
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: تمام متقاضیان ثبت شرکتها از دی ماه ۱۴۰۳ جهت ارسال اوراق تأسیس و تغییرات الزاماً می بایستی بوسیله سامانه کاتب تاییدیه ی بر اساس احراز سمت خود بوسیله پروسه OTP انجام دهند. لازم به ذکر است راه اندازی این پروسه موجبات ممانعت از هرگونه جعل و کلاهبرداری و سوء استفاده های احتمالی را فراهم که این امر در ممانعت از اطاله دادرسی و کاهش وقوع دعاوی نیز تأثیر به سزایی داشته است.
فراهم کردن مقدمات برگزاری مزایده در سامانه ستاد
بابایی بیان کرد: در امتداد اجرای بند الف ماده ۱۰۸ قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، تبصره ۳ ماده ۹ قانون تامین مالی تولید و زیر ساخت ها در این خصوص در طول سال ۱۴۰۳ جلسات مختلفی با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت، دفتر توسعه سامانه ها و خدمات الکترونیک، معاونت اجرای ثبت استان تهران، معاونت راهبردی قوه قضائیه اجرا شد. برابر اعلام دفتر توسعه سامانه ها و خدمات الکترونیک، هم اکنون سرویس ارسال آگهی مزایده دریافتی از ستاد ایران در سامانه تستی اجرای اسناد رسمی بارگذاری شده است، لکن تست صحت انجام کامل پروسه مزایده و سرویس نتیجه مزایده بصورت وب سرویس به شرط اعلام نتیجه تست و بیان اشکالات از طرف سامانه ستاد است. وی ادامه داد: باوجود این که درخواست ایجاد سرویس نتیجه مزایده در بستر GSb به سازمان فناوری اطلاعات داده شده است، و علاوه بر این دفتر پیگیری های مختلفی بوسیله مقامات عالی سازمان نیز به عمل آمده، باتوجه به عدم تست و عدم اعلام تأیید نتیجه پروسه مزایده از طرف سامانه ستاد؛ تا حالا امکان برگزاری مزایده ادارات اجرا در سامانه ستاد فراهم نشده است که این مساله بازهم در دست پیگیری از معاونت اسناد و معاونت فناوری و اطلاعات سازمان متبوع است.
تأسیس سامانه خود کاربری اجرای مفاد اسناد رسمی
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: در امتداد اجرای بند الف ماده ۱۱۴ قانون برنامه هفتم توسعه در امتداد صیانت از حقوق مردم در اجرای ثبت، تسهیل و تسریع در دسترسی مردم به خدمات ثبتی، حذف حداکثری مداخلات کاربران سامانه در پروسه اجرای ثبت، افزایش خدمات غیر حضوری، تأسیس و استقرار سامانه خود کاربری اجرای ثبت در دستور کار معاونت امور اسناد و فناوری سازمان قرار گرفت و در این خصوص با انعقاد قرارداد با شرکت فناوران ناب افزار ایرانیان از تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ بیش از ۱۲۰ جلسه تشکیل و بدین ترتیب مراحل: شناخت فرایندها، تصویب وضعیت مطلوب، طراحی فرم های مورد استفاده در سامانه، پیاده سازی ارتباط بخش کانون سردفتران و ستاد، پیاده سازی مدل داده ای، پیاده سازی تقاضانامه مهریه، چک، اسناد رهنی و شرطی، قرارداد بانکی و سایر اسناد ذمه، تهیه سرویس کاتالوگ تعاملات میان سیستمی، پیاده سازی خدمات تبادل اطلاعات موجود، برخی تست های نرم افزاری، تصویب طرح مهاجرت پیاده سازی بخش دفترخانه، شناسایی و بازداشت به پایان رسیده و با این وصف حدودا ۸۵ درصد امر محقق شده است و دموی تولید شده جهت بازنگری و رفع اشکال تا مرحله مزایده برای این دفتر به معرض نمایش گذاشته شده است. وی اضافه کرد: به همین دلیل حدودا کار بخش حرفه به پایان رسیده، لکن راه اندازی سامانه باز طراحی شده منوط فراهم کردن اقتضائات فناوری همچون فراهم کردن زیر ساخت های لازم و رفع برخی موانع فنی دارد که با اهمیت ترین آن اتصال وب سرویسی با سامانه مراجع برون سازمانی شناسایی مال مدیون مانند: بانک مرکزی، راهور فراجا، سازمان بورس و… بمنظور فراخوان داده ها، است که این امر نیز توسط معاونت اسناد معاونت فناوری بوسیله کارگروه تعامل پذیری و معاونت راهبردی قوه قضائیه درحال پیگیری است.
اصلاح بخشنامه اجرای مفاد اسناد رسمی
بابایی بیان کرد: جهت برون رفت مشکلات ناشی از ختم پرونده ها به سبب عدم واریز حقوق دولتی و دفاع از تولید کنندگان، بخشنامه اجرای مفاد اسناد رسمی اصلاح گردید و یک تبصره به ماده ۱۳۱ و دو تبصره به ماده ۱۵۸ بخشنامه الحاق شده است که در تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۲۳ به توشیح ریاست قوه قضائیه رسید. متعاقباً جهت رفع ابهامات به وجود آمده در تاریخ ۱۴۰۳/۱۲/۱۵ برای ادارات اجرای سراسر کشور جلسه توجیهی بصورت وبیناری انجام شد
آمار عملکرد تعدادی از فاکتورهای اجرا
وی اضافه کرد: تعداد مزایده های برگزار شده دریک ساله ۱۴۰۳ برابر ۱۲، ۸۵۱ فقره بوده که نسبت به زمان مشابه (۱۳٫۸۸۹) مقدار ۷٫۵ درصد کاهش داشته است. میزان وصول معوقات بانکها برمبنای آمار نامه الکترونیک حدود ۹۴/۹۲۱ میلیارد تومان بوده که درصد رشد آن نسبت به زمان مشابه سال قبل معادل ۶۹/۳ درصد است. رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: تعداد ممنوع الخروجی در سال ۱۴۰۳ در مقایسه با ۱۴۰۲، ۶ درصد کاهش داشته است. تعداد رفع ممنوع الخروجی در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال پیش از آن مقدار ۲ درصد کاهش داشته است.
اداره کل پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی
وی بیان کرد: صفحات اختصاصی پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی بمنظور تسریع در اختصاص شناسه ملی، به روز رسانی، تغییرات، اعمال / رفع محدودیت توسعه داشته است. گواهی هویت هوشمند اشخاص حقوقی در امتداد اجرای قانون پیشرفت سلامت اداری و رویارویی با فساد و قانون مبارزه با پول شویی تدوین شد. بابایی اظهار داشت: وضعیت شناسه ملی مواکب اربعین حسینی حدود ۳۰۰۰ مورد و اختصاص شناسه ملی به پایگاه های نماز جمعه در سراسر کشور ۸۱۴ مورد ساماندهی شد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط ثبت آسان
نظرات بینندگان در مورد مطلب ثبت آسان
نظر شما در مورد این مطلب