معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران مطرح كرد

توسعه پایدار اقتصادی مستلزم مشارکت و همراهی مردم

توسعه پایدار اقتصادی مستلزم مشارکت و همراهی مردم به گزارش ثبت آسان، معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران با اشاره به نام گذاری سال 2025 به عنوان سال جهانی تعاون اظهار داشت: توسعه پایدار اقتصادی با مشارکت و همراهی مردم به یک گفتمان جهانی تبدیل گشته است.



به گزارش ثبت آسان به نقل از ایسنا، رضا وفایی یگانه درباره ی تحقق شعار سال«جهش تولید با مشارکت مردم » اظهار داشت: آن چیزی که شعار امسال را با شعار سال های دیگر متمایز می کند، بحث مشارکت مردم است که دغدغه کشور و نظام است. طبعا اگر رشد اقتصادی باشد و جهش تولید اتفاق می افتد و مردم منتفع می شوند پس هدفی که شعار سال دنبال می کند، مشارکت و همراهی مردم است.

وی افزود: این که شیوه های مشارکت مردم به چه شکل باشد، مساله دیگری است. هرچه تعداد بیشتری از مردم مشارکت کنند به فاکتورهای عدالت نزدیکتر است و سبب پایداری و رشد اقتصادی می شود.

معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران که در یک گفت و گوی رادیویی صحبت می کرد، اضافه کرد: ما باید مسیری را که مقام معظم رهبری درباب نام گذاری شعار سال ترسیم کرده اند، در عرصه اقتصاد پیش برویم و این مسیر با مبانی علمی سازگارتر است.

نام گذاری سال ۲۰۲۵ به عنوان «سال جهانی تعاون»

وفایی یگانه در عین حال به نام گذاری شعار سال ۲۰۲۵ از جانب سازمان ملل اشاره نمود و اظهار داشت: سال آینده با عنوان سال جهانی تعاون نام گذاری و شناخته شده است و مبنای توجیهی که برای تصویب این سال درنظر گرفته شده همان بحث توسعه اقتصادی پایدار با مشارکت مردم و همراهی مردم با سیاست های توسعه است. این گفتمان یک گفتمان جهانی است و بخش تعاون هم ساختارهای خوبی دراین زمینه دارد.

وی افزود: در بخش تعاون آن چه به عنوان مزیت برای فعالان اقتصادی شناخته شده دو مولفه تکیه بر سرمایه های اجتماعی و منابع انسانی است. در تعاونی هر نفر یک رأی دارد که نشان از دادن اصالت به نیروی انسانی است و نیروی انسانی، عامل توسعه است. در تعاون اصلی به نام آموزش مستمر داریم؛ یعنی اگر روی منابع انساین تکیه می نماییم باید به روز باشد و این شاخص نشان میدهد که تعاونی می تواند برای مشارکت مردم یک ابزار مناسب باشد.



معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران در ادامه با اعلان اینکه در کشور ما اقدامات خوبی در بحث تعاونی ها انجام گرفته است، اظهار داشت: باوجود آنکه تا رسیدن به هدفگذاری سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون در اقتصاد ملی فاصله داریم ولی اقدامات خوبی در عرصه کشاورزی، توزیع، صنعت و پتروشیمی انجام شده است. هم اکنون فضا برای انجام کارهای بیشتر وجود دارد و اگر اعتقاد به تعاون در لایه های اجرائی کشور برود، بخش تعاون می تواند برای مشارکت مردم حرف برای گفتن داشته باشد.

مزایای راه اندازی بنگاه های تعاونی در کشور

وفایی یگانه مهم ترین مزیت راه اندازی تعاونی را کاهش هزینه، ارتقای راندمان و دسترسی مردم به منابع دانست و اظهار داشت: هرچه افراد بیشتری مشارکت داده شوند هزینه تولید پایین می آید و بازدهی و راندمان بالا می رود.

وی از بخش کشاورزی و مسکن به عنوان بخشهایی نام برد که دارای ظرفیتهای بالقوه است و اشاره کرد: سند توسعه بخش تعاون در امتداد تحقق سهم ۲۵ درصدی تعاون از اقتصاد ملی به تصویب رسید.

معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران از تعاونی ها به عنوان قالبی برای جمع آوری منابع خرد مردم نام برد و اضافه کرد: در بخش تعاون سهامدار غیر عضو داریم که دارای منابع خرد هستند و آنرا در اختیار کارآفرین قرار می دهند تا ارزش افزوده آنها را تضمین کند.

وفایی یگانه در آخر اظهار داشت: در عرصه واگذاری شرکت های دولتی به عموم مردم تجربیات خوبی وجود دارد پس اگر در قالب ساختارهای تعاونی اهتمام جدی تری صورت گیرد نتایج خوبی برای اقتصاد کشور خواهد داشت.




1403/03/20
09:53:00
5.0 / 5
219
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب ثبت آسان
نظر شما در مورد این مطلب
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳

ثبت آسان

ثبت شرکت آسان

sabteasan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ثبت آسان محفوظ است