رئیس قوه قضائیه:

مشكل اقتصاد و معیشت

مشكل اقتصاد و معیشت به گزارش ثبت آسان رئیس دستگاه قضا اظهار داشت قوه قضاییه وظیفه تأمین امنیت اقتصادی رابرعهده دارد و لازم است بسته های حمایتی، تشویقی در كنار اقدامات قوه قضاییه برای تأمین امنیت اقتصادی و امنیت سرمایه گذاری تدوین گردد.


 آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با تبریك ایام ولادت باسعادت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) بر ضرورت توجه به معارف ائمه اطهار(ع) به عنوان معادن حقیقی حكمت و معرفت تأكید كرد و گفت: باطن انسانی هرقدر مسیر تكامل را طی كند نهایتاً به باب ائمه اطهار (ع) خواهد رسید كه همان باب فیض الهی است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به فقره ای از آیه نور در قرآن كریم كه می فرماید «یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاءُ» اظهار كرد: بر حسب برخی روایات مقصود این است كه خداوند هركس را كه بخواهد به سوی نور امام (ع) رهنمون می شود و باید از خدا بخواهیم كه ما را به سوی این نور هدایت كند.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینكه ابعاد وجودی امام معصوم، كلیدی برای انسان شناسی است، به روایتی از حضرت امام رضا (ع) از اصول كافی اشاره كرد و افزود: در این روایت آمده است «هَل یَعرِفونَ قَدرَ الإمامَه وَ مَحَلِّها مِن الاُمَّه فَیَجوزُ فیها إختیارُهُم. إِنَّ الْإِمَامَةَ أَجَلُّ قَدْراً وَ أَعْظَمُ شَأْناً وَ أَعْلَی مَكَاناً وَ أَمْنَعُ جَانِباً وَ أَبْعَدُ غَوْراً مِنْ أَنْ یَبْلُغَهَا النَّاسُ بِعُقُولِهِمْ أَوْ یَنَالُوهَا بِآرَائِهِمْ أَوْ یُقِیمُوا إِمَاماً بِاخْتِیَارِهِمْ إِنَّ الْإِمَامَةَ خَصَّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهَا إِبْرَاهِیمَ الْخَلِیلَ (ع) بَعْدَ النُّبُوَّةِ وَ الْخُلَّةِ مَرْتَبَةً ثَالِثَةً وَ فَضِیلَةً شَرَّفَهُ بِهَا وَ أَشَادَ بِهَا ذِكْرَهُ فَقَالَ إِنِّی جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً» بر این مبنا باید گفت كه امامت یك منصب انتخابی نیست بلكه یك منصب تكوینی واقعی است. براساس این روایت، مقام امامت پس از مقام نبوت و دوستی خداوند، از مراتب علو انسانی است و در واقع دو درجه پس از مقام نبوت به شمار می آید كه این امر، عظمت این جایگاه را نشان می دهد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینكه طبق روایات، معارف قرآن به عنوان "تبیان كل شیء" نزد ائمه اطهار (ع) است، بر لزوم توجه به روایات اهل بیت (ع) و دستیابی به چشمه جوشان معرفت آل الله تأكید كرد و گفت: باید بدانیم كه حقایق امور فقط از طریق بحث و گفتگو بدست نمی آید بلكه بالاتر از آن مرتبه دسترسی شهودی به معارف است، معارف ائمه معصومین (ع) از این طریق شهودی سرچشمه می گیرد و به همین دلیل رجوع به كلمات و معارف اهل بیت (ع) برای ما فرصت مغتنمی است.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به روایت دیگری از حضرت امام رضا (ع) خاطر نشان كرد: امروز مسئله فقر و محرومیت در جوامع اسلامی، یك مسئله قابل توجه است و خصوصاً برای كشور ما كه یك كشور اسلامی و دارای معادن غنی است، پدیده محرومیت و فقر زیبنده نیست. اگر اغنیا، حقوق فقرا و ضعفا را بپردازند و حكومت اسلامی نیز وظایف خود را به درستی انجام دهد نباید هیچ فقیر و محرومی داشته باشیم.

رئیس قوه قضاییه افزود: امام رضا (ع) در این باب می فرمایند اگر كسی فقیر مسلمانی را دید و سلامی كه به او كرد با سلامی كه به اغنیا می كند برابر نبود خداوند را در حالی ملاقات خواهد كرد كه بر او غضبناك است. «مِن عَلی بن موسی الرضا(ع) قال: مَنْ لَقِیَ فَقِیراً مُسْلِماً فَسَلَّمَ عَلَیْهِ خِلَافَ سَلَامِهِ عَلَی الْغَنِیِّ لَقِیَ اللَّهَ عزّوَجَلَّ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ هُوَ عَلَیْهِ غَضْبَان»‏. با توجه به این معیار كه حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) ارائه فرموده است باید بسنجیم كه آیا ما شیعیان در مواجهه با فقرا و اغنیا طبق همین ارزشها رفتار می كنیم یا خیر. آیا زمانی كه به استقبال یك فرد سرمایه دار و متمول می رویم همانگونه برخورد می كنیم كه با یك فقیر ملاقات داریم؟ آیا این معیار و میزان را در میهمانی ها و اطعام های خود مورد توجه قرار می دهیم ؟ آیا مسئولان در مواجهه با مردم و ارباب رجوع، طبق فرمایش امام رضا (ع) رفتار می كنند؟ براین مبنا باید از خدا بخواهیم كه در این امر و هر موضوع دیگری توفیق عمل به ارزشهای اسلامی نهفته در كلام اهل بیت (ع) را به ما عطا كند.

آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ادامه رفتار خصومت آمیز آمریكا تصریح كرد: آمریكا همان روشی را كه سالیان طولانی است نسبت به مردم و نظام ما در پیش گرفته همچنان ادامه می دهد. اكنون نیز پس از برجام اقداماتی صورت می دهند تا هم برجام را به نحوی نقض كنند و هم تحریم های ظالمانه را به نوعی توسعه دهند. این نشان می دهد كه از رفتار ملت بزرگ ایران درس نگرفته اند و فراموش كرده اند كه این مردم در سالهایی كه به شدت زیر فشار مشكلات اقتصادی قرار داشتند و در دوران دفاع مقدس با تمام مشكلاتی كه در عرصه دفاعی وجود داشت، مقاومت كردند و امروز نیز این نظام و این ملت قوی تر از هر زمان دیگری در منطقه می درخشند.

رئیس قوه قضاییه اظهار كرد: همه مسئولان در دولت، مجلس و قوه قضاییه به صورت متحد و یكپارچه پاسخ محكمی به اقدامات آمریكا خواهند داد. جمهوری اسلامی بارها نشان داده كه به فشارهای دشمنان اعتنایی نخواهد كرد و خود را تابع جوسازی های بین المللی نمی داند.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به تحركات اخیر رژیم صهیونیستی در فلسطین و افزایش فشارها بر مردم مظلوم این سرزمین تصریح كرد: رژیم غاصب صهیونیستی به دنبال تغییر وضعیت حقوقی مسجدالاقصی است. گویی سران كشورهای مسلمان در خواب بسر می برند و مسئله فلسطین را فراموش كرده اند. البته این دقیقاً همان سیاستی است كه رژیم صهیونیستی سالها به دنبال آن بود و همواره تلاش می كرد كه با طرح مسائل جعلی نظیر ایران هراسی، مسئله فلسطین را به حاشیه بكشاند. متأسفانه سران مرتجع برخی كشورهای منطقه نیز به جای فهم صحیح این ترفند رژیم صهیونیستی، در خفا و آشكار با این رژیم فاسد و غاصب طرح دوستی می ریزند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینكه خوشبختانه جوانان فلسطینی بدون كمك كشورهای منطقه از سرزمین خود دفاع می كنند، اظهار كرد: ملتهای مسلمان بیدار هستند و امیدواریم دولتهای اسلامی نیز همپای ملتهایشان مسئله فلسطین را مسئله خود بدانند و مسائل جعلی برای خود نتراشند. این دولتها باید بدانند كه آمریكا برای دوستی به سراغشان نمی رود بلكه هدفش از این رفت و آمدها خالی كردن كیسه آنهاست.

آیت الله آملی لاریجانی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به جلسه روز گذشته سران قوا این نشست را بسیار مفید توصیف كرد و گفت: امروز بحث اقتصاد و معیشت، مسئله اول كشور است و همه قوا باید دست به دست هم دهند تا معضلات موجود در مسیر تولید و اشتغال رفع شود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به طرح پیشنهادی در جلسه سران قوا برای اتكا به سرمایه های داخلی در كنار جذب سرمایه های خارجی تصریح كرد: با توجه به اینكه مجموعه سرمایه های نزد مردم بسیار قابل توجه است و برای اینكه راهی برای تحریك تولید و اشتغال بیابیم نیازمند بسته های تشویقی ـ حمایتی هستیم كه برای تهیه این مشوق ها باید هر سه قوه همكاری كنند.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینكه رئیس جمهور محترم و رئیس محترم مجلس نیز نیاز به چنین مشوقی را تأیید كردند، اظهار كرد: قوه قضاییه نیز وظیفه تأمین امنیت اقتصادی را برعهده دارد و لازم است این بسته های حمایتی ـ تشویقی در كنار اقدامات قوه قضاییه برای تأمین امنیت اقتصادی و امنیت سرمایه گذاری تهیه و تدوین شود. سرمایه گذار باید بداند در فضایی كه سرمایه او در بانك ها 20 درصد سود قطعی خواهد داشت چگونه می تواند ریسك كار در فضایی كه سود آن قطعی نیست را بپذیرد.

رئیس قوه قضاییه با اعلام آمادگی دستگاه قضا برای همكاری در جهت تهیه و اجرای بسته های حمایتی ـ تشویقی در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی تصریح كرد: در این زمینه باید كمیته ای از متخصصان و اهل فن تشكیل شود تا با مطالعات دقیق مشوق های لازم به شكل فنی و دقیقی تهیه شوند.

آیت الله آملی لاریجانی با تأكید بر لزوم توجه جدی به سرمایه های داخلی و حمایت از تولید ملی در كنار اقداماتی نظیر مبارزه با قاچاق كالا و ارز ابراز امیدواری كرد كه با تهیه و اجرای این بسته های حمایتی ـ تشویقی، وضعیت اقتصادی كشور هرچه زودتر در راستای منویات و فرمایش های مقام معظم رهبری بهبود یابد.

براساس این گزارش، ادامه بحث و بررسی پیرامون آیین نامه اصلاحی تعیین گروه های شغلی و ضوابط مربوط به ارتقای گروه و تغییر مقام قضات در دستور كار امروز مسئولان عالی قضایی نیز قرار گرفت.
 

1396/05/10
23:48:44
5.0 / 5
5174
تگهای خبر: اقتصاد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب ثبت آسان
نظر شما در مورد این مطلب
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵

ثبت آسان

ثبت شرکت آسان

sabteasan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ثبت آسان محفوظ است